Prof. Dr. Eva Orthmann

Articles

2017

2017 “Lettrism and magic in an early Mughal text: Muḥammad Ghawth’s k. al-Jawāhir al-khams,” to be published in El-Bizri, Nader and Orthmann, Eva: The Occult Sciences in Pre-modern Islamic Cultures, Beirut 2017, 223-247.

2017

“Iranisch-Indische Beziehungen in Islamischer Zeit,” in L. Paul (ed.), Handbuch der Iranistik, Band 2, 19-26.

2017

“The Provenance and History of the Dustūr al-munajjimīn and its Manuscript,” in E. Orthmann und P. Schmidl (eds.): Science in the City of Fortune. The Dustūr al-munajjimīn and its World, in Science in the City of Fortune, Berlin, 13-33 (with P. Schmidl).

2017

“The Sources and the Composition of the Dustūr al-munajjimīn,” in E. Orthmann und P. Schmidl: Science in the City of Fortune. The Dustūr al-munajjimīn and its World, in Science in the City of Fortune, Berlin, 35-114 (with P. Schmidl and M. Karimi Zanjani Asl).

2017

“The Donor is Somebody Else. ʿAbdur Rahim Khan-i-Khanan as Patron and Benefactor,” in Shakeel Hossain und Deeti Ray (eds.): Celebrating Rahim, Ahmedabad, 72-86.

2017

“Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī,” Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, F. Speziale – C.W. Ernst, ed., available at http://www.perso-indica.net/work/tarjuma-yi_kitab-i_barahi.

2017

“Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī (occult sciences),” Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, F. Speziale – C.W. Ernst, ed., available at http://www.perso-indica.net/work/tarjuma-yi_kitab-i_barahi-1.

2017

“Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī (astrology),” Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, F. Speziale – C.W. Ernst, ed., available at http://www.perso-indica.net/work/astrology_in_the_tarjuma-yi_kitab-i_barahi.

2016

Art. ʿAdnān, EI 3, 10-11.

2014

“Ideology and state-building: Humāyūn’s search for legitimacy in an Hindu-Muslim environment,” in V. Dalmia, M. Faruqui: Religious Interactions in Mughal India, Oxford University Press (India), 3–29.

2012, 2017

“Philosophie und Wissenschaft von der Natur,” in U. Rudolph (ed.), Philosophie in der islamischen Welt, Band I: 8. –10. Jh. [Ueberweg. Grundriss der Geschichte der Philosophie], Basel, 512–517. Engl. translation in U. Rudolph, R. Hansberger and P. Adamson: Philosophy in the Islamic World, vol. 1: 8th – 10th centuries, 727-733.

2012

“Astrology,” in G. Böwering (ed.), The Princeton Encyclopedia of Islamic Political Thought, Princeton University Press, 45–47.

2012

Ẓāhir und bāṭin in der Astrologie: Das kitāb al-Fatarāt wa l-qirānāt al-ʿašara,” in V. Klemm, H. Biesterfeld (eds.): Differenz und Dynamik im Islam, Ergon-Verlag, Würzburg, 337–358.

2011

“ Himmelssphären und Elemente: Zur Übernahme vorislamischer Vorstellungen vom Aufbau der Welt in die Islamische Tradition,” in R. Goulet, U. Rudolph (eds.): Entre Orient et Occident: La philosophie et la science Gréco-Romaines dans le monde arabe [Entretiens sur l’antiquité classique], Genf, 241–277.

2011

„Court Culture and Cosmology in the Mughal Empire: Humāyūn and the foundation of the dīn-i ilāhī.“ In: A. Fuess, J.-P. Hartung: Court Culture in the Muslim World (7th – 19th Centuries), Routledge: London, 202–220.

2008

“ Sonne, Mond und Sterne: Kosmologie und Astrologie in der Inszenierung von Herrschaft unter Humāyūn,” in L. Korn, E. Orthmann, F. Schwarz (eds.), Die Grenzen der Welt, Arabica et Iranica ad honorem Heinz Gaube, Wiesbaden, 297–306.

2006

“Astrologie und Propaganda. Iranische Weltzyklusmodelle im Dienst der Fāṭimiden,” in Die Welt des Orients 36, 131–142.

2005

“Circular Motions: Private Pleasure and Public Prognostication in the Nativities of the Mughal Emperor Akbar,” in Günther Oestmann, H. Darrel Rutkin and Kocku von Stuckrad (eds.): Horoscopes and Public Spheres: Essays on the History of Astrology, Berlin & New York, 101–14. [Religion and Society 42].

2004

“The charm of suspicious calculations. Islamic Astrology in the debates of controversial literature,” in Beiruter Blätter 10–11 (2002–03), 110–18.

2004

“ Gemeinschaft und Grenzen: Der Solidaritätsgedanke in der arabischen Welt des 8. und 9. Jahrhunderts,” in Fischer, C., Rondez, P., Straub, E. (eds.): Solidarität in der Krise. Zürich, 45–73.

2003

“ Die Stunde des Todes liegt allein in Gottes Hand. Selbstmord und Euthanasie im Islam,” in Mettner, M., Schmitt-Mannhart, R. (eds.): Wie ich sterben will. Autonomie, Abhängigkeit und Selbstverantwortung am Lebensende. Zürich, 277–83 [reprint of an article in the Neue Zürcher Zeitung of 15./16. 9. 2001].

2002

“Blood Feud and Power in Early ʿAbbāsid Times,” in The Arabist 24–25 = Proceedings of the 20th Congress of the UEAI; Budapest, 10–17 September 2000. – Part One – Linguistics, Literature, History, 215–22.

2001

“Die Eroberung von Damaskus durch die ʿAbbāsiden – ein Fall von ʿaṣabiyya?” in Kongressakten zum 27. Deutschen Orientalistentag 1998, Würzburg, 401–11.

2001

“Qais et Yaman: le problème des sources,” in Asiatische Studien 55 (2001), 1033–42.

1998

“Als Yaman und Rabīʿa ihre Stirnlocken abschnitten. Kritische Anmerkungen zu einem ḥilf-Bund in Ḫurāsān aus der späten Umaiyadenzeit,” in Hallesche Beiträge zur Orientwissenschaft 25, 152–71.


Reviews

2016

Ali-de-Unzaga, Omar (Hg.): Fortress of the Intellect. Ismaili and other Islamic Studies in Honour of Farhad Daftary. London/New York: Tauris, 2011.

2015

Baumgarten, Jürgen: Die Ammarin. Beduinen in Jordanien zwischen Stamm und Staat. Würzburg: Ergon, 2011. WZKM 105, 435–436.

2015

Verena Klemm & Paul E. Walker: A Code of Conduct. A Treatise on the Etiquette of the Fatimid Ismaili Mission. A critical edition of the Arabic text and English translation of Aḥmad b. Ibrāhīm al-Naysābūrī’s al-Risāla al-mūjaza al-kāfiya fī ādāb al-duʿāt. London / New York: I.B. Tauris in association with The Institute of Ismaili Studies London 2011. Die Welt des Islam 55, 2015, 119–121.

2013

Azfar Moin: The Milennial Sovereign. Sacred Kingship and Sainthood in Islam, New York: Columbia University Press 2012, in: sehepunkte 13 (2013), Nr. 7/8 [15.07.2013], URL: http://www.sehepunkte.de/2013/07/22599.html.

2011

Kurt Franz: Vom Beutezug zur Territorialherrschaft. Beduinische Gruppen in mittelislamischer Zeit I. (Nomaden und Sesshafte 5). Orientalistische Literaturzeitung 106, 304–5.

2011

Susanne Kurz: Ein osmanischer Almanach fur das Jahr 1239/1240 (1824/1825). Berlin: Klaus Schwarz Verlag, 2007 (Islamkundliche Untersuchungen 276). Die Welt des Islam 51, 258–260.

2011

Jamal Malik: Islam in South Asia. A Short History., Leiden / Boston / Tokyo: Brill Academic Publishers 2008, in: sehepunkte 11 (2011), Nr. 6 [15.06.2011], URL: http://www.sehepunkte.de/2011/06/18275.html.

2008

Stefan Leder, Bernhard Streck (Hrsg.): Shifts and Drifts in Nomad-Sedentary Relations. (Nomaden und Sesshafte 2). ZDMG 158/2, 490–494.

2008

Gad Freudenthal: Science in the Medieval Hebrew and Arabic Traditions (= Variorum Collected Studies Series), Aldershot: Ashgate 2005, in: sehepunkte 8 (2008), Nr. 4 [15.04.2008], URL: http://www.sehepunkte.de/2008/04/13044.html.

2006

Anke Reichenbach: Mit süßer Zunge. Höflichkeit und Nachbarschaft im Damaszener Christenviertel Bâb Tûmâ. Gehren 2001. Publications of the Institute of Ethnology of the University of Leipzig, Series: Ethnographie, Volume 1, in Zeitschrift für Ethnologie 131, 137–140.

2003

Francis E. Peters (ed.): The Arabs and Arabia on the Eve of Islam. Aldershot 1999, in: Der Islam 80, 153–55.

2001

Ulrich Marzolph: Narrative Illustration in Persian Lithographed Books. Handbuch der Orientalistik, Abt. I: Der Nahe und Mittlere Osten; vol. 60, in: Asiatische Studien 55, 1110–13.

2000

Sabine Thalia Klocker: There should be one grave opposite the other: Blutrachepraxis bei den Beduinen in Nordarabien. Hamburg 1996, in: Zeitschrift für Ethnologie 125, 322–24.