PD Dr. Jan Logemann
Publikationen / Publications
A. Bücher und Sammelbände / Books and edited volumes
- Schulden Machen. Praktiken der Staatsverschuldung im langen 20. Jahrhundert, herausgegeben mit Laura Rischbieter und Stefanie Middendorf (Frankfurt: Campus 2023)
- Seminar Geschichte: Konsumgeschichte, mit Reinhild Kreis (Berlin: De Gruyter, 2022).
- Konsum im 19. und 20. Jahrhundert. Handbücher zur Wirtschaftsgeschichte, Edited with Christian Kleinschmidt (Berlin: De Gruyter, 2020).
- Engineered to Sell: European Émigrés and the Making of Consumer Capitalism (Chicago University Press, 2020).
- Consumer Engineering: Marketing Between Expert Planning and Consumer Resposiveness. Edited with Gary Cross and Ingo Köhler (New York: Palgrave, 2018).
- Consumption on the Home Front During the Second World War: A Transnational Perspective, Edited Volume with Hartmut Berghoff and Felix Römer (Oxford: Oxford University Press, 2017).
- Europe – Migration – Identity, special issue of National Identities, edited with Donna Gabaccia and Sally Gregory Kohlstedt 15,1 (2013). Republished as: Europe, Migration and Identity: Connecting Migration Experiences and Europeanness, Edited Volume with Donna Gabaccia and Sally Gregory Kohlstedt (London: Routledge, 2014).
- Trams or Tailfins: Public and Private Prosperity in Postwar West Germany and the United States (Chicago: University of Chicago Press, 2012).
- The Development of Consumer Credit in Global Perspective: Business, Regulation, and Culture, Edited Volume (New York: Palgrave, 2012).
B. Herausgeberschaft Zeitschriftensonderhefte / Special Issues (Journals)
- Jan Logemann, Donna Gabaccia und Sally Gregory Kohlstedt, Europe "Migration" Identity, special issue of National Identities,15,1 (2013).
- Jan Logemann und Mary Nolan (Hg.), More Atlantic Crossings? European Voices and the Postwar Atlantic Community, GHI Bulletin Supplement 10 (2014).
C. Aufsätze in Zeitschriften mit anonymem Begutachtungsverfahren / Journal Articles (Peer Reviewed)
- Das Geschäft mit den Toten: Bestattungen zwischen Markt und Moral im langen 20. Jahrhundert“, Historische Anthropologie 30 (2022): 350-376.
- „Auf Zeit“ gekauft: Konsumfinanzierung und Zeitvorstellungen in Deutschland und den USA seit den 1890er Jahren, Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte 108 (2021), S. 79-109.
- ‘Mixed Views‘: Konstruktion und Kanäle deutsch-amerikanischer Wahrnehmungen seit dem Zweiten Weltkrieg“ (mit Reinhild Kreis), Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte 68 (2020): 642-656.
- Jan Logemann, “Consumer Modernity as Cultural Translation. European Émigrés and Knowledge Transfers in Mid-Century Design and Marketing,” in: Geschichte und Gesellschaft 43 (2017): 413-437.
- Jan Logemann, Europe - "Migration" - Identity: Connections between Migration Experiences and Europeanness, National Identities 15,1 (2013): 1-8.
- Jan Logemann, Remembering "Aunt Emma": Small Retailing between Nostalgia and a Conflicted Past, Journal of Historical Research in Marketing 5,2 (2013): 151-171.
- Jan Logemann, Is It in the Interest of the Consumer to Pay Taxes? Transatlantic Differences in Postwar Approaches to Public Consumption, Journal of Consumer Culture 11 (2011): 339-365.
- Jan Logemann, Americanization through Credit? A Transnational and Comparative History of Consumer Credit in Germany, 1860s - 1960s," Business History Review 85.3 (2011): 529
- Jan Logemann und Uwe Spiekermann, The Myth of a Bygone Cash Economy: Consumer Lending in Germany from the Nineteenth Century to the Mid-Twentieth Century, Entreprises et Histoire, 59.2 (2010): 12-27.
- Jan Logemann, Different Paths to Mass Consumption: Consumer Credit in the United States and West Germany during the 1950s and '60s, Journal of Social History 41 (2008): 525-559.
D. Weitere Aufsätze und Beiträge zu Sammelbänden / Other Journal Articles and Book Chapters
- Schuldenuhren: Staatsschulden sichtbar machen“, in Logemann / Middendorf / Rischbieter (Hrsg.), Schulden Machen (Frankfurt: Campus 2023): 173-187.
- “Governance and the State: Regulating “Modern” Shopping, 1920s to Present”, in Vicki Howard (Hrsg.), Cultural History of Shopping, 1920-present (Bloomsbury, 2022): 173-191.
- “Managing Consumer Capitalism: Artists, Engineers and Psychologists as New Marketing Experts in Interwar Germany,” in Moritz Föllmer / Pamela Swett (Hrsg.), Reshaping Capitalism in Weimar and Nazi Germany (Cambridge University Press, 2022): 208-231.
- Jan Logemann: “Measuring and Managing Expectations: Consumer Confidence as an Economic Indicator, 1920s-1970s,” in: U. Fritsche, / L. Lenel / R. Köster (Hrsg.), Futures Past. Economic Forecasting in the 20th and 21st Century (Berlin: Peter Lang, 2020), S. 43-74.
- Jan Logemann: “Europabewusstsein in Exil und Remigration, 1930er -1950er,“ in: Themenportal Europäische Geschichte, 2020.
- Jan Logemann: “European Émigrés and American Commercial Design: Transatlantic Transfers in Midcentury Marketing” in Margaret Re (Hrsg.), A Designed Life: Contemporary American Textiles, Wallpapers and Containers & Packaging, 1951-1954 (Baltimore: University of Baltimore Press, 2019): 51-66.
- Jan Logemann: "From Wartime Research to Post-War Affluence: European Émigrés and the Engineering of American Wartime Consumption," in: Hartmut Berghoff / Jan Logemann / Felix Römer (Hrsg.), Consumption on the Home Front During the Second World War: A Transnational Perspective (Oxford: Oxford University Press, 2017), pp. 279-299.
- Jan Logemann: "Der Atlantik als Einbahnstraße? Wechselseitige Transfers durch Emigranten und Rückkehrer um die Mitte des 20. Jahrhunderts," in: Volker Benkert (Hrsg.), Feinde, Freunde, Fremde? Deutsche Perspektiven auf die USA (Baden-Baden: Nomos, forthcoming 2017), pp 155-175.
- Köhler, Ingo und Logemann, Jan, Towards Marketing Management: German Marketing in the 19th and 20th Centuries, in D.G. Brian Jones, Mark Tadajewski (Hg.), The Routledge Companion to Marketing History (Abingdon und New York 2016), S. 371-388.
- Jan Logemann: “Transatlantische Karrieren und transnationale Leben: zum Verhältnis von Migrantenbiographien und transnationaler Geschichte“, in: BIOS 28 (2015): 1-23.
- "Down and Out Downtown" Transatlantische Unterschiede in der Entwicklung urbaner Einkaufsräume, 1945-2010,? in Michael Prinz (ed.), Die vielen Gesichter des Konsums, 1850-2000 (Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015), pp. 231-249.
- "Was bleibt von Wilhelm Kaisens Amerika? Zur Geschichte der transatlantischen Beziehungen aus bremischer Perspektive", in: Bremisches Jahrbuch 94 (2015): 204-224.
- "More Atlantic Crossings" European Voices and the Postwar Atlantic Community,? in Jan Logemann and Mary Nolan (ed.), More Atlantic Crossings? (Washington: German Historical Institute, 2014), pp. 3-17.
- Jan Logemann, European Imports? European Immigrants and the Transformation of American Consumer Culture from the 1920s to the 1960s, GHI Bulletin 52 (Spring 2013): 113-133.
- Jan Logemann, Hans Knoll, in Immigrant Entrepreneurship: German-American Business Biographies, 1720 to the Present, vol. 5, edited by R. Daniel Wadhwani. German Historical Institute. Last modified July 23, 2012. http://www.immigrantentrepreneurship.org/entry.php?rec=63.
- Jan Logemann, Beyond Self-Service: The Limits of "Americanization" in Post-war West-German Retailing in Comparative Perspective? in Lydia Nembach (ed.), Transformation of Retailing in Europe after 1945 (London: Ashgate, 2012), pp. 87-100.
- Jan Logemann, Consumption and Space: Inner-City Pedestrian Malls and the Consequences of Changing Consumer Geographies, in Hartmut Berghoff / Uwe Spiekermann (eds.), Decoding Modern Consumer Societies (New York: Palgrave, 2012), pp. 149-170.
- Jan Logemann, Andreas Joch, Corinna Ludwig, Ashley Narayan, und Barbara Reiterer, Transatlantic Perspectives: Europe in the Eyes of European Immigrants to the United States, 1930-1980,GHI Bulletin 48 (Spring 2011): 85-99.
- Jan Logemann, Where to Shop? The Geography of Consumption in the Twentieth Century Atlantic World,? in GHI Bulletin 45 (Fall 2009), pp. 55-68.
- Jan Logemann, Einkaufsparadies und "Gute Stube": Fußgängerzonen in Westdeutschen Innenstädten der 1950er bis 1970er Jahre, in Adelheid v. Saldern (ed.), Stadt und Kommunikation in bundesrepublikanischen Umbruchszeiten (Stuttgart: Franz Steiner, 2006), pp. 103-122.
E. Artikel in Nachschlagewerken / Encyclopedia Articles
- Jan Logemann, "Debt" in Wiley-Blackwell Encyclopedia of Consumption and Consumer Studies (Oxford: Wiley & Sons, 2015): 235-238.
- Jan Logemann, "Organization Man", "Sea World", "Segway", und "Roller Skating" in G. Cross, R. Maddox & W. Pencak (eds.), Dictionary of American History: Dynamic Reference Edition (Farmington Hills, MI: Charles Scribner's Sons Reference Books, 2004)
F. Varia
- “European Émigrés and the Transatlantic Circulation of Knowledge: Examples from Mid-20th-Century Consumer Capitalism,” in: Migrant Knowledge, 29.04.2020
- “Consumer Engineering and the Rise of Marketing Knowledge, 1920s–1970s,” in: History of Knowledge, 27.06.2019
- Jan Logemann, "Documents by Henry Miller", in William Pencak (ed.), Pennsylvania?s Revolution (Penn State University Press, 2010), pp. 361-380 (translation with William Pencak).
G. Rezensionen in folgenden Medien / Reviews in Journals
- Agricultural History
- Archiv für Sozialgeschichte
- Business History Review
- English Historical Review
- Enterprise & Society
- Francia Recensio
- H-Soz-Kult
- H-Transatlantic German Studies
- Journal of Social History
- German Studies Review
- German History
- Social History
- Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte
- Zeitschrift für Unternehmensgeschichte