Dissertation Mark Schäffer-Trencsényi
Die ethnographische Studie befasst sich mit dem 'Kennenlernen' von Schüler*innen in fünften Klassen von weiterführenden Schulen. Fokus der Beobachtung ist, wie Lehrer:innen und Schüler:innen Erinnerungen über die Schüler:innen und Erwartungen an ihr Verhalten herstellen. Der Autor untersucht das Erinnern und Erwarten als diskursiven Praktiken und als Differenzierungsprozesse. Dabei fokussiert er insbesondere die damit verbundenen sozialen Konstruktionen von Zeitlichkeit. Die Dissertation wurde im Dezember 2022 erfolgreich verteidigt.
English version:
Remembering and Expecting as Discursive Practices of Memory Constructions: An Ethnographic Study of the Positioning of Subjects in Practices of Differentiation in the Classroom
This ethnographic dissertation deals with students getting to know each other in the fifth grade of German secondary schools. The observation focuses on the process in which teachers and students create memory constructions about the students and how they produce expectations about the students' behaviour. These practices are analysed as processes of differentiation and, in particular, the author sharpens the view on their temporality. The dissertation was successfully defended in December 2022.