List of publications


I. Monographien


  • Did Late Ancient Christianity Depend on Classical Paideia, and Did It Ever Get Rid of It? (Joseph C. Miller Memorial Lecture Series 24), Berlin 2024.
    Open access abrufbar unter https://www.buchgestaltung-online.de//OPENACCESS/OA_9783868934908.pdf
  • Geschichte des Christentums in der Spätantike (Neue Theologische Grundrisse), Tübingen 2022
  • Athanasius von Alexandrien, Vita Antonii. Leben des Antonius, eingeleitet, übersetzt und kommentiert von Peter Gemeinhardt (FC 69), Freiburg u.a. 2018
  • Die Kirche und ihre Heiligen. Studien zu Ekklesiologie und Hagiographie in der Spätantike (STAC 90), Tübingen 2014
  • Antonius: Der erste Mönch. Leben - Lehre - Legende, München 2013
        italienische Ausgabe: Antonio. Il monaco che visse nel deserto, traduzione di
        Tomaso Cavallo, Bologna 2015
  • Die Heiligen. Von den frühchristlichen Märtyrern bis zur Gegenwart, München 2010
  • Das lateinische Christentum und die antike pagane Bildung (STAC 41), Tübingen 2007
  • Die Filioque-Kontroverse zwischen Ost- und Westkirche im Frühmittelalter (AKG 82), Berlin – New York 2002



II. Herausgeberschaften


  • Hermann Dörries: Ein Kirchenhistoriker im Wandel der Zeiten, hg. von Aneke Dornbusch / Peter Gemeinhardt (AKG 158), Berlin / Boston 2023.
  • Themen und Probleme Theologischer Enzyklopädie. Perspektiven von innen und von außen, hg. von Christian Albrecht / Peter Gemeinhardt, Tübingen 2021.
  • Autorität im Spannungsfeld von Bildung und Religion, hg. von Peter Gemeinhardt / Tanja S. Scheer (SERAPHIM 9), Tübingen 2021.
  • Narratologie und Intertextualität: Zugänge zu spätantiken Text-Welten, hg. von Christoph Brunhorn / Peter Gemeinhardt / Maria Munkholt Christensen (SERAPHIM 7), Tübingen 2020.
  • Was ist Bildung in der Vormoderne?, hg. von Peter Gemeinhardt (SERAPHIM 4), Tübingen 2019.
  • Episcopal Networks in Late Antiquity: Connection and Communication across Boundaries, ed. by Carmen Cvetković / Peter Gemeinhardt (AKG 137), Berlin / Boston 2019.
  • Perspektiven des Glaubens, hg. von Peter Gemeinhardt / Mareile Lasogga, Leipzig 2018.
  • „Das Paradies ist ein Hörsaal für die Seelen“. Institutionen religiöser Bildung in historischer Perspektive, hg. von Peter Gemeinhardt/Ilinca Tanaseanu-Döbler (SERAPHIM 1), Tübingen 2018.
  • Teachers in Late Antique Christianity, ed. by Peter Gemeinhardt/Olga Lorgeoux/Maria Munkholt Christensen (SERAPHIM 3), Tübingen 2018.
  • „Rezeption“ und „Wirkung“ als Phänomene religiöser Bildung. Forschungsperspektiven und historiographische Fallstudien, hg. von Bernd Schröder/Peter Gemeinhardt/Werner Simon (StRB 18), Leipzig 2018.
  • Was ist Kirche in der Spätantike?, hg. von Peter Gemeinhardt (SPA 14), Leuven 2017.
  • Transmission and Interpretation of the Book of Isaiah in the Context of Intra- and Interreligious Debates, ed. by Florian Wilk/Peter Gemeinhardt (BEThL 280), Leuven 2016.
  • Zwischen Exegese und religiöser Praxis. Heilige Texte von der Spätantike bis zum klassischen Islam, hg. von Peter Gemeinhardt, Tübingen: Mohr Siebeck 2016.
  • Education and Religion in Late Antique Christianity. Reflections, Social Contexts, and Genres, ed. by Peter Gemeinhardt/Lieve Van Hoof/Peter Van Nuffelen, London/New York 2016.
  • Theologie und Bildung im Mittelalter, hg. von Peter Gemeinhardt/Tobias Georges (Archa Verbi. Subsidia 13), Münster 2015.
  • Von Rom nach Bagdad. Bildung und Religion von der römischen Kaiserzeit bis zum klassischen Islam, hg. von Peter Gemeinhardt/Sebastian Günther, Tübingen 2013.
  • Heilige, Heiliges und Heiligkeit in spätantiken Religionskulturen, hg. von Peter Gemeinhardt/Katharina Heyden (RGVV 61), Berlin/Boston 2012.
  • Between Education and Conversion. Ways of Approaching Religion in Late Antiquity, ed. by Peter Gemeinhardt/Tobias Georges = Zeitschrift für Antikes Christentum 16, Heft 1, Berlin/Boston: de Gruyter 2012
  • Christian Martyrdom in Late Antiquity (300–450 ad). History and Discourse, Tradition and Religious Identity, hg. von Peter Gemeinhardt/Johan Leemans (AKG 116), Berlin/Boston 2012.
  • Athanasius Handbuch, hg. von Peter Gemeinhardt, Tübingen 2011.
  • Weltkonstruktionen. Religiöse Weltdeutung zwischen Chaos und Kosmos vom Alten Orient bis zum Islam, hg. von Peter Gemeinhardt/Annette Zgoll (ORA 5), Tübingen 2010.
  • Wolfgang A. Bienert, Kirchengeschichte in ökumenischer Verantwortung. Ausgewählte Studien, hg. von Peter Gemeinhardt/Karl Pinggéra (Kirche, Konfession, Religion 55), Göttingen 2009.
  • Carl Andresen, Theologie und Kirche im Horizont der Antike. Gesammelte Aufsätze zur Geschichte der Alten Kirche, hg. von Peter Gemeinhardt (AKG 112), Berlin – New York 2009.
  • Gebundene Freiheit? Bekenntnistradition und theologische Lehre im Luthertum, hg. von Peter Gemeinhardt/Bernd Oberdorfer (LKGG 25), Gütersloh 2008.
  • Patristica et Oecumenica. Festschrift für Wolfgang A. Bienert zum 65. Geburtstag, hg. von Peter Gemeinhardt/Uwe Kühneweg (MThSt 85), Marburg 2004.
  • Kultur und Wissenschaft beim Übergang ins „Dritte Reich“, hg. von Carsten Könneker/Arnd Florack/Peter Gemeinhardt, Marburg 2000.


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III. Aufsätze


  • Christentumsgeschichte als Bildungsgeschichte,
    in: Loccumer Pelikan 2/2024, 36–40. (https://online.fliphtml5.com/osgpp/hldz/#p=1)
  • Bildung in Briefen – Bildung durch Briefe. Spätantike christliche Briefe als Medien theologischer, rhetorischer und pastoraler Kommunikation,
    in: Brief und Bildung, hg. von Eve-Marie Becker / Alfons Fürst (Epistula. Studies on Ancient Letter Writing 1), Berlin / Boston 2024, 335–360.
  • Lehrer des Glaubens in der Alten Kirche. Jesus Christus und sein Bodenpersonal,
    in: Teachers and Students. Reflections on Learning in Near and Middle Eastern Cultures. Collected Studies in Honour of Sebastian Günther, ed. by Dorothee Pielow / Jana Newiger / Yassir El Jamouhi (Islamic History and Civilization 207), Leiden / Boston 2024, 101–123.
  • Perfect Imitators of Christ? Saints and Martyrs as Models of (Im-)Perfection,
    in: Longing for Perfection in Late Antiquity. Studies on Journeys between Ideal and Reality in Pagan and Christian Literature, ed. by Johan Leemans / Geert Roskam / Peter van Deun (Ancient Philosophy and Religion 11), Leiden / Boston 2024, 283–315.
  • „Hinterm Horizont geht’s weiter“: Globalgeschichte des Christentums in der Spätantike?,
    in: ZKG 134 (2023) 291–307.
  • Charismatische Bußautorität in spätantiken Mönchs- und Heiligenviten,
    in: Buße in der Alten Kirche, hg. von Ulrich Volp (Studien der Patristischen Arbeitsgemeinschaft 17), Leuven 2023, 109–149.
  • „Teaching about the Lord Jesus Christ with all Boldness“ (Acts 28:31): Notes on Paul’s Successors in 2nd Century Rome,
    in: Themes and Texts in Luke-Acts: Essays in Honour of Bart J. Koet, ed. by Bert Jan Lietaert Peerbolte / Caroline Vander Stichele / Archibald Van Wieringen (Studies in Theology and Religion 31), Leiden / Boston 2023, 327–343.
  • Praktische Patristik,
    in: Marburger Jahrbuch Theologie XXXIV: Praxis, hg. von Elisabeth Gräb-Schmidt / Martina Kumlehn (MThSt 142), Leipzig 2023, 34–64.
  • Intertextualität und spätantike Hagiographie: Methodische Überlegungen und exemplarische Vertiefungen,
    in: ZAC 27 (2023) 22–30.
  • Hermann Dörries und die Geschichte des Mönchtums,
    in: Hermann Dörries: Ein Kirchenhistoriker im Wandel der Zeiten, hg. von Aneke Dornbusch / Peter Gemeinhardt (AKG 158), Berlin / Boston 2023, 107–136.
  • Glauben – Wissen – Denken. Das frühe Christentum als Bildungsreligion,
    in: zur debatte 52 (2022), Heft 4, 9–14.
    online: https://www.kath-akademie-bayern.de/fileadmin/user_upload/Gesamtheft_debatte_2022-4.pdf
  • Wie kommt die Exegese in der altkirchlichen Predigt an?,
    in: Kerygma und Dogma 68 (2022) 266–289.
  • „Gott ist Geist“ (Joh 4,24). Beobachtungen zu einer Doppelkodierung in der patristischen Pneumatologie,
    in: Über Gott. Festschrift für Reinhard Feldmeier zum 70. Geburtstag, hg. von Jan Dochhorn / Rainer Hirsch-Luipold / Ilinca Tanaseanu-Döbler, Tübingen 2022, 129–147.
  • Angst vor zu viel Wissen und Bildung? Die Begrenzung von Wissen,
    in: Schreiben, Lesen, Religion. Bildung in frühchristlicher Zeit = Welt und Umwelt der Bibel 2/2022, 38–43.
  • Von Städten und Menschen, Genres und Diskursen. Neuere Forschungen zur Geschichte des Christentums in der Spätantike,
    in: Theologische Revue 118 (2022) 1–20.
  • Die Gegenwart der Kirchenväter und die Zukunft der Ökumene. Zum Gedenken an Wolfgang A. Bienert (1939–2021),
    in: Ökumenische Rundschau 71 (2022) 71–82.
  • Polemics and Networking in Fourth-Century Trinitarian Debates: Athanasius’ Writings from his Third Exile Revisited,
    in: Polemics and Networking in Graeco-Roman Antiquity, ed. by Pieter d’Hoine / Geert Roskam / Stefan Schorn / Joseph Verheyden (Lectio. Studies in the Transmission of Texts & Ideas 12), Turnhout 2021, 461–495.
  • Ist Religion lehrbar? Spätantike Theologen, Katecheten und Heilige im Diskurs über christliche Bildung,
    in: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (online publiziert am 24.11.2021, https://rdcu.be/cBZHT)
  • Konfessionskunde zwischen Historie und Gegenwart,
    in: Konfessionskunde im 21. Jahrhundert. Bestandsaufnahmen, Herausforderungen, Perspektiven, hg. von Mareile Lasogga / Michael Roth, Leipzig 2021, 57–78.
  • Eschatological Motifs and Patterns of Thought in Christian Hagiography,
    in: Eschatology in Antiquity. Forms and Function, ed. by Hilary Marlow / Karla Pollmann / Helen Van Noorden (Rewriting Antiquity), London / New York 2021, 485–498.
  • Die Rhetorik der Predigt der Alten Kirche,
    in: Handbuch Homiletische Rhetorik, hg. von Michael Meyer-Blanck (Handbücher Rhetorik 11), Berlin / Boston 2021, 29–49.
  • Bildung – Theologie – Bildungsreligion: Christentumsgeschichtliche Perspektiven,
    in: Bildung, hg. von Bernd Schröder (Themen der Theologie 14), Tübingen 2021, 65–103.
  • Das kann man (nur) historisch erklären! Kirchengeschichtliche Gedanken zu einigen Lebensthemen Hans-Martin Barths,
    in: Potentiale und Grenzen evangelischer Theologie. Festschrift für Hans-Martin Barth zum 80. Geburtstag, hg. von Malte Dominik Krüger / Claus-Dieter Osthövener, Stuttgart 2021, 13–30.
  • Debatten? Debatten! Ein Nachwort, aber kein Schlusswort zu einer Ringvorlesung über Heilige Texte,
    in: Lesen, Deuten und Verstehen!? Debatten über Heilige Texte in Orient und Okzident, hg. von Sebastian Günther / Florian Wilk (SERAPHIM 10), Tübingen 2021, 192–196.
  • Geschichte des Christentums als theologische Disziplin. Eine intra- und interdisziplinäre Verortung,
    in: Themen und Probleme Theologischer Enzyklopädie. Perspektiven von innen und von außen, hg. von Christian Albrecht / Peter Gemeinhardt, Tübingen 2021, 97–113.
  • Über die (Un-) Vollkommenheit der Praktischen Theologie – aus der Sicht der Christentumsgeschichte,
    in: Themen und Probleme Theologischer Enzyklopädie. Perspektiven von innen und von außen, hg. von Christian Albrecht / Peter Gemeinhardt, Tübingen 2021, 175–180.
  • Christologie oder Christusmythos? Neue Zugänge zu einer alten Frage,
    in: Im Gespräch mit C. F. Georg Heinrici. Beiträge zwischen Theologie und Religionswissenschaft, hg. von Marco Frenschkowski / Lena Seehausen (WUNT II, 546), Tübingen 2021, 205–231.
  • mit Tanja S. Scheer, Einleitung: Autorität im Spannungsfeld von Bildung und Religion,
    in: Autorität im Spannungsfeld von Bildung und Religion, hg. von Peter Gemeinhardt / Tanja S. Scheer (SERAPHIM 9), Tübingen 2021, 1–15.
  • Tradition, Kompetenz und Charisma: Streiflichter auf das Spannungsfeld von Autorität und Bildung in spätantiken Religionskulturen,
    in: Autorität im Spannungsfeld von Bildung und Religion, hg. von Peter Gemeinhardt / Tanja S. Scheer (SERAPHIM 9), Tübingen 2021, 161–201.
  • Ernüchterung – Erfahrung – Orientierung. „Geschichte“ als Gegenstand und Horizont der Geschichte des Christentums,
    in: Marburger Jahrbuch Theologie XXXII: Geschichte als Thema der Theologie, hg. von Elisabeth Gräb-Schmidt / Volker Leppin (MThSt 137), Leipzig 2020, 31–95.
  • „Den Heiden eine Torheit“? Bildung im paulinischen Schrifttum und im frühen Christentum,
    in: JBTh 35 (2020), 209–239.
  • Ist das Christentum eine Bildungsreligion? Beobachtungen zu Bildungsprozessen und -zielen in der frühchristlichen Apologetik und Katechetik,
    in: Augustinus als Pädagoge und als Sprachtheoretiker. Beiträge der Würzburger Augustinus-Studientage 16 (2018) und 17 (2019), hg. von Christof Müller / Guntram Förster (Cassiciacum 39,16 = Res et Signa 16), Würzburg 2020, 17–51.
  • mit Christoph Brunhorn und Maria Munkholt Christensen: Von der Erschließung spätantiker Text-Welten. Einführung,
    in: Narratologie und Intertextualität: Zugänge zu spätantiken Text-Welten, hg. von Christoph Brunhorn / Peter Gemeinhardt / Maria Munkholt Christensen (SERAPHIM 7), Tübingen 2020, 1–22.
  • „Alles tat der heilige Hypatius, indem er unserem heiligen Vater Antonius folgte.“ Die Vita Antonii und die Vita Hypatii: Intertextualität und Innovation,
    in: Narratologie und Intertextualität: Zugänge zu spätantiken Text-Welten, hg. von Christoph Brunhorn / Peter Gemeinhardt / Maria Munkholt Christensen (SERAPHIM 7), Tübingen 2020, 43–63.
  • Vom Werden des Apostolikums,
    in: Die Rede von Gott Vater und Gott Heiligem Geist als Glaubensaussage. Der erste und der dritte Artikel des Apostolischen Glaubensbekenntnisses im Gespräch zwischen Bibelwissenschaft und Dogmatik, hg. von Anne Käfer / Jörg Frey / Jens Herzer, Tübingen 2020 (UTB 5268), 15–58.
  • Patristik – Historische Theologie – Christentumsgeschichte? Neuere Perspektiven evangelischer Geschichtsschreibung der Alten Kirche, in: ThQ 200 (2020), 110–134.
  • Teaching the Faith in Early Christianity. Divine and Human Agency,
    in: VigChr 74 (2020) 129–164. (Downloadmöglichkeit für Universitätsmitglieder)
  • Liegt Petrus in Rom, und wenn ja, seit wann? Zur Herausbildung der römischen Petrustradition im 2. Jahrhundert n. Chr.,
    in: Petrusliteratur und Petrusarchäologie. Römische Begegnungen, hg. von Jörg Frey / Martin Wallraff (Rom und Protestantismus 4), Tübingen 2020, 219–254.
  • Vom Nutzen der Heiligen,
    in: Geist & Leben 93.1 (2020) 6–14. (online-Ausgabe)
  • Sphärenwechsel im Christusmythos. Höllen- und Himmelfahrt Christi als mythische Strukturmomente in spätantiken christlichen Glaubensbekenntnissen und ihren Kontexten,
    in: Mythische Sphärenwechsel. Methodisch neue Zugänge zu antiken Mythen in Orient und Okzident, hg. von Annette Zgoll und Christian Zgoll (Mythological Studies 2), Berlin / Boston 2020, 539–622.
  • The History of Christianity in Antiquity and the Middle Ages: Major Trends in Scholarship of the Past Fifty Years,
    in: Louvain Studies 42 (2019), 453–499.
  • Bildung in der Vormoderne – zwischen Norm und Praxis,
    in: Was ist Bildung in der Vormoderne?, hg. von Peter Gemeinhardt (SERAPHIM 4), Tübingen 2019, 3–38.
  • Potenziale von Bildung – damals und heute,
    in: Was ist Bildung in der Vormoderne?, hg. von Peter Gemeinhardt (SERAPHIM 4), Tübingen 2019, 447–481.
  • De kunst van het geloofsoderricht in het vroege christendom en de goddelijke en menselijke bemiddeling hierbij,
    in: Kerkvaders in transitie. Toespraken ter gelegenheid van de oprichting van het Centre for the Study of Early Christianity (Tilburg University – VU Amsterdam), 8 februari te Amsterdam, ed. Bart Koet / Bert Jan Lietaert Peerbolte, Tilburg University Press 2019, 60–96.
  • mit Maria Munkholt Christensen: Holy Women and Men as Teachers in Late Antique Christianity,
    in: ZAC 23 (2019) 288–328.
  • Wanderungen eines Heiligen. Gestalt und Legende des Nikolaus in der byzantinischen, mittelalterlichen und reformatorischen Hagiographie,
    in: Neue Perspektiven auf den Nikolaus. Ein populärer Heiliger im interdisziplinären theologischen Gespräch, hg. von Maria Lissek / Nancy Rahn / Florian Lippke (JThF 33), Münster 2019, 9–37.
  • Bishops as Religious Mentors: Spiritual Education and Pastoral Care,
    in: Episcopal Networks in Late Antiquity: Connection and Communication across Boundaries, ed. by Carmen Cvetković / Peter Gemeinhardt (AKG 137), Berlin / Boston 2019, 117–147.
  • Europa in patristischer Perspektive. Geographie, Mythologie, Heilsgeschichte,
    in: Christentum und Europa. XVI. Europäischer Kongress für Theologie (10.–13. September 2017 in Wien), hg. von Michael Meyer-Blanck (VWGTh 57), Leipzig 2019, 436–456.
  • „Habe für alles ein Zeugnis aus der Heiligen Schrift!“ Monastische Diskurse über Schriftauslegung und Bildung in der Spätantike,
    in: Scriptural Interpretation at the Interface between Education and Religion. In Memory of Hans Conzelmann, ed. by Florian Wilk (Themes in Biblical Narrative 22), Leiden / Boston 2019, 248–283.
  • Translating Paideia: Education in the Greek and Latin Versions of the Life of Antony,
    in: Monastic Education in Late Antiquity: The Transformation of Classical Paideia, ed. by Lillian I. Larsen / Samuel Rubenson, Cambridge 2018, 33–52.
  • mit Mareile Lasogga: Einleitung: Perspektiven des Glaubens,
    in: Perspektiven des Glaubens, hg. von Peter Gemeinhardt / Mareile Lasogga, Leipzig 2018, 7–18.
  • Men of Letters or Fishermen? The Education of Bishops and Clerics in Late Antiquity,
    in: Teachers in Late Antique Christianity, ed. by Peter Gemeinhardt/Olga Lorgeoux/Maria Munkholt Christensen (SERAPHIM 3), Tübingen 2018, 32–55.
  • mit Olga Lorgeoux und Maria Munkholt Christensen: Concluding Remarks,
    in: Teachers in Late Antique Christianity, ed. by Peter Gemeinhardt/Olga Lorgeoux/Maria Munkholt Christensen (SERAPHIM 3), Tübingen 2018, 241–252.
  • Origenes simplex vel duplex? Das Origenes-Problem aus der Sicht eines Kirchengeschichtlers,
    in: Origenes der Christ und Origenes der Platoniker, hg. von Balbina Bäbler/ Heinz-Günther Nesselrath (SERAPHIM 2), Tübingen 2018, 41–59.
  • „Das Paradies ist ein Hörsaal für die Seelen“. Institutionen religiöser Bildung in interdisziplinärer Perspektive,
    in: „Das Paradies ist ein Hörsaal für die Seelen“. Institutionen religiöser Bildung in historischer Perspektive, hg. von Peter Gemeinhardt/Ilinca Tanaseanu-Döbler (SERAPHIM 1), Tübingen 2018, 1–24.
  • mit Tobias Georges: Vom philosophischen Schulbetrieb zum kirchlichen Katechumenat: Institutionalisierungen religiöser Bildung im spätantiken Christentum,
    in: „Das Paradies ist ein Hörsaal für die Seelen“. Institutionen religiöser Bildung in historischer Perspektive, hg. von Peter Gemeinhardt/Ilinca Tanaseanu-Döbler (SERAPHIM 1), Tübingen 2018, 153–177.
  • mit Ilinca Tanaseanu-Döbler: Nachwort,
    in: „Das Paradies ist ein Hörsaal für die Seelen“. Institutionen religiöser Bildung in historischer Perspektive, hg. von Peter Gemeinhardt/Ilinca Tanaseanu-Döbler (SERAPHIM 1), Tübingen 2018, 299–306.
  • Heilige als Vorbilder im Glauben – eine evangelische Perspektive,
    in: Heilige und Heiligenverehrung in Ost und West. Sfinţii şi cultul sfilţilor în Răsărit şi Apus, hg. von Jürgen Henkel u.a. (Deutsch-Rumänische Theologische Bibliothek 18), Bonn / Hermannstadt 2018, 64–80 (rumänische Fassung: Sfinţii ca modele în credinţă o perspectivă evanghelică, aaO. 81–96).
  • Sind die Kirchenväter religionspädagogisch rezipierbar? Überlegungen zum Bildungsdenken Augustins anhand neuerer Vorschläge zu dessen Aktualisierung,
    in: „Rezeption“ und „Wirkung“ als Phänomene religiöser Bildung. Forschungsperspektiven und historiographische Fallstudien, hg. von Bernd Schröder/Peter Gemeinhardt/Werner Simon (StRB 18), Leipzig 2018, 113–134.
  • Joachim the Theologian: Trinitarian Speculation and Doctrinal Debate,
    in: A Companion to Joachim of Fiore, ed. by Matthias Riedl (Brill’s Companions to the Christian Tradition 75), Leiden/Boston 2018, 41–87.
  • Teaching Religion in Late Antiquity: Divine and Human Agency,
    in: Studia Patristica, vol. XCII: Papers presented at the Seventeenth International Conference on Patristic Studies held in Oxford 2015, ed. by Markus Vinzent, Leuven 2017, 271–277.
  • Education and Religion in Cultures of the Mediterranean and Its Environment from Ancient to Medieval Times and to the Classical Islam. Collaborative Research Centre at the University of Göttingen,
    in: Journal of Transcultural Medieval Studies 4 (2017) 325–332.
  • Bildung und Religion als interdisziplinäres Forschungsthema. Ein neuer Sonderforschungsbereich in Göttingen und seine Agenda,
    in: ThLZ 142 (2017) 164–179.
  • Personale Identität in spätantiken (christlichen) Bildungsprozessen,
    in: Person, Identität und theologische Bildung, hg. von Christian Bouillon/Andreas Heiser/Markus Iff, Stuttgart 2017, 43–64.
  • Was ist Kirche in der Spätantike? Einheit und Vielfalt – Anspruch und Wirklichkeit,
    in: Was ist Kirche in der Spätantike, hg. von Peter Gemeinhardt (SPA 14), Leuven u.a. 2017, 1–34.
  • mit Florian Wilk: Introduction; Concluding Remarks,
    in: Transmission and Interpretation of the Book of Isaiah in the Context of Intra- and Interreligious Debates, ed. by Florian Wilk/Peter Gemeinhardt (BEThL 280), Leuven 2016, S. 1–8; 433–443.
  • „Multiple Spätantiken“? Denkräume und Ungleichzeitigkeiten in der Geschichte des Christentums,
    in: Denkraum Spätantike. Reflexionen von Antiken im Umfeld des Koran, hg. von Nora Schmidt/Nora K. Schmid/Angelika Neuwirth (Episteme in Bewegung. Beiträge zu einer transdiziplinären Wissensgeschichte 5), Wiesbaden 2016, 533–563.
  • Glauben und Verstehen. Jesaja 7,9b LXX in der patristischen Exegese und Theologie,
    in: „Let the Wise Listen and add to Their Learning“ (Prov. 1:5). Festschrift for Günter Stemberger on the Occasion of his 75th Birthday, ed. by Constanza Cordoni/Gerhard Langer (Studia Judaica 90), Berlin/Boston 2016, 457–480.
  • Glücklich leben mit Augustin,
    in: Gottesgedanken. Erkenntnis, Eschatologie und Ethik in Religionen der Spätantike und des frühen Mittelalters, hg. von Reinhard Feldmeier/ Monika Winet, Tübingen 2016, 161–167.
  • Tatian und die antike Paideia. Ein Wanderer zwischen zwei (Bildungs-) Welten,
    in: Gegen falsche Götter und falsche Bildung. Tatian, Rede an die Griechen, hg. von Heinz-Günther Nesselrath (SAPERE XXVIII), Tübingen 2016, 247–266.
  • Christian Hagiography and the Rhetorical Tradition: Victricius of Rouen, In Praise of the Saints,
    in: Education and Religion in Late Antique Christianity. Reflections, Social Contexts, and Genres, ed. by Peter Gemeinhardt/Lieve Van Hoof/Peter Van Nuffelen, London/New York 2016, 103–115.
  • Gottschalk und die karolingische Trinitätstheologie. Eine Kontroverse im Vorfeld des „photianischen Schismas“,
    in: Archa Verbi 12 (2015) 9–34.
  • mit Tobias Georges: Einleitung,
    in: Theologie und Bildung im Mittelalter, hg. von Peter Gemeinhardt/Tobias Georges (Archa Verbi. Subsidia 13), Münster 2015, 1–10.
  • Das Erbe der Antike als Fundament des Aufbruchs: Theologie und Bildung von Alkuin bis Anselm von Canterbury,
    in: Theologie und Bildung im Mittelalter, hg. von Peter Gemeinhardt/Tobias Georges (Archa Verbi. Subsidia 13), Münster 2015, 13–44.
  • Athanasius von Alexandrien: Bischof, Theologe, Kirchenpolitiker,
    in: Christen in Ägypten, hg. von Heike Behlmer/Martin Tamcke (GOF IV / 60), Wiesbaden 2015, 11–24.
  • „Bekennende Kirche“ in Geschichte und Gegenwart. Hermann Dörries´ Erleben und Deuten des „Kirchenkampfes“,
    in: Überliefern – Erforschen – Weitergeben. Festschrift Hans Otte, hg. von Inge Mager = JGNKG 113, Hannover 2015, 343–360.
  • The Dynamics of Mutual Condemnations in the Filioque Controversy from the Carolingian Era to the Late Middle Ages,
    in: EThL 91 (2015) 201–222.
  • Hans von Campenhausen (1903–1989) als Stiftsinspektor,
    in: Stiftsgeschichte(n). 250 Jahre Theologisches Stift der Universität Göttingen (1765–2015), hg. von Bernd Schröder/Heiko Wojtkowiak, Göttingen 2015, 221–234.
  • "Wie der Fisch ins Meer, so muss der Mönch ins Kellion eilen". Die Anfänge der Wüstenaskese im spätantiken Ägypten,
    in: BThZ 32 (2015), S. 60–83.
  • Non poena sed causa facit martyrem. Blut- und Lebenszeugnis in der Alten Kirche: Sache, Kontext und Rezeption, in: Vom Blutzeugen zum Glaubenszeugen. Formen und Vorstellungen des christlichen Martyriums im Wandel, hg. von Gordon Blennemann/ Klaus Herbers (BzH 14), Stuttgart 2014, 23–39; auch in: Peter Gemeinhardt, Die Kirche und ihre Heiligen, aaO. 131–149.
  • Athanasius von Alexandrien: Bischof, Theologe, Kirchenpolitiker. Mit einem Anhang: Athanasius in der byzantinischen Hagiographie,
    in: Peter Gemeinhardt, Die Kirche und ihre Heiligen. Studien zu Ekklesiologie und Hagiographie in der Spätantike (STAC 90), Tübingen 2014, S. 361–384.
  • Wie kann man das Leben eines Heiligen schreiben? Hagiographische Verlegenheiten damals und heute,
    in: Peter Gemeinhardt, Die Kirche und ihre Heiligen. Studien zu Ekklesiologie und Hagiographie in der Spätantike (STAC 90), Tübingen 2014, S. 291–308.
  • Vom täglichen Zählen-Lernen der Christen. Prolegomena zur Trinitätslehre,
    in: Dogmatik im Diskurs. Mit Dietrich Korsch im Gespräch, hg. von Cornelia Richter/Bernhard Dressler/Jörg Lauster, Leipzig 2014, S. 263–275.
  • Christian Hagiography and Narratology: A Fresh Approach to Late Antique Lives of Saints,
    in: Narrative Pattern and Genre in Hagiographic Life Writing: Comparative Perspectives from Asia to Europe, ed. by Stephan Conermann/Jim Rheingans (Narratio Aliena? Studien des Bonner Zentrums für Transkulturelle Narratologie 7), Berlin 2014, S. 21–41.
  • Concilium Constantinopolitanum IV – 869/70,
    in: Conciliorum Oecumenicorum Generaliumque Decreta, ed. by Giuseppe Alberigo (†) / Alberto Melloni, vol. II/1: The General Councils of Latin Christendom. From Constantinople IV to Pavia-Siena (869-1424), Turnhout 2013, S. 1–48.
  • Concilium Constantinopolitanum IV – 879/80,
    in: Conciliorum Oecumenicorum Generaliumque Decreta, ed. by Giuseppe Alberigo (†) / Alberto Melloni, vol. II/1: The General Councils of Latin Christendom. From Constantinople IV to Pavia-Siena (869-1424), Turnhout 2013, 49–71; bibliographisch ergänzter Wiederabdruck
    in: ebd. Bd. IV/1: The Great Councils of the Orthodox Churches. Decisions and Synodika. From Constantinople 861 to Constantinople 1872, Turnhout 2016, 23–39.
  • Volksfrömmigkeit in der spätantiken Hagiographie. Potential und Grenzen eines umstrittenen Konzepts,
    in: ZThK 110 (2013), S. 410–438.
  • Was schreiben Kirchengeschichtler, wenn sie Kirchengeschichte schreiben? Ein Gespräch mit drei Generationen Göttinger Patristik,
    in: Streit um die Wahrheit. Kirchengeschichtsschreibung und Theologie. Festschrift für Ekkehard Mühlenberg zum 75. Geburtstag, hg. von Stefanie Frost/Ute Mennecke/Jorg Christian Salzmann, Göttingen 2013, S. 267–297.
  • Glaube, Bildung, Theologie. Ein Spannungsfeld im frühchristlichen Alexandria,
    in: Alexandria, hg. von Tobias Georges/Reinhard Feldmeier/Felix Albrecht (COMES 1), Tübingen 2013, S. 445–473.
  • Wege und Umwege zum Selbst: Bildung und Religion im frühen Christentum,
    in: Religious Dimensions of the Self in the Second Century CE, ed. by Jörg Rüpke/Greg Woolf (STAC 76), Tübingen 2013, S. 259–277.
  • Das Leben des Einsiedlers Antonius oder: Wie kann man die Biographie eines Heiligen schreiben?,
    in: Beuroner Forum 5 (2013), S. 127–145.
  • Non vitae sed scholae? Pagane und christliche Ansichten über Schule, Lehrer und das Leben,
    in: Von Rom nach Bagdad. Bildung und Religion von der römischen Kaiserzeit bis zum klassischen Islam, hg. von Peter Gemeinhardt/Sebastian Günther, Tübingen 2013, S. 1–27.
  • Wozu Bildungsgeschichte in der Theologie? Gesprächsimpulse aus kirchengeschichtlicher Perspektive,
    in: Religiöse Bildung als Gegenstand historischer Forschung, hg. von Stefanie Pfister/Michael Werke (Religiöse Bildung im Diskurs 2), Leipzig 2013, S. 89–124 [überarbeiteter Wiederabdruck aus: Theo-Web 10/2 (2011) 190–207].
  • „Nicht Mutige, sondern Flüchtlinge bedürfen des Mythos“. Distanzierungen und Annäherungen an den Mythos im spätantiken Christentum,
    in: Arbeit am Mythos. Leistung und Grenze des Mythos in Antike und Gegenwart, hg. von Annette Zgoll/Reinhard G. Kratz, Tübingen: Mohr Siebeck 2013, S. 249–271.
  • The Trinitarian Theology of Joachim of Fiore,
    in: Archa Verbi 9 (2012), S. 9–33.
  • Die Heiligen der Kirche – die Gemeinschaft der Heiligen,
    in: Heilige, Heiliges und Heiligkeit in spätantiken Religionskulturen, hg. von Peter Gemeinhardt/Katharina Heyden (Religionsgeschichtliche Versuche und Vorarbeiten 61), Berlin/Boston: de Gruyter 2012, S. 385–414.
  • mit Katharina Heyden: Heilige, Heiliges und Heiligkeit in spätantiken Religionskulturen,
    in: Heilige, Heiliges und Heiligkeit in spätantiken Religionskulturen, hg. von Peter Gemeinhardt/Katharina Heyden Religionsgeschichtliche Versuche und Vorarbeiten 61), Berlin/Boston: de Gruyter 2012, S. 417–438.
  • Das Erbe der Alten Kirche: Gott und Christus (Marburger Artikel 1-3),
    in: Die Marburger Artikel als Zeugnis der Einheit, hg. von Wolf-Friedrich Schäufele, Leipzig 2012, 69–103.
  • In Search of Christian Paideia. Education and Conversion in Early Christian Biography,
    in: Zeitschrift für Antikes Christentum 16 (2012), Heft 1 = Themenheft: Between Education and Conversion. Ways of Approaching Religion in Late Antiquity, ed. by Peter Gemeinhardt/Tobias Georges, Berlin/Boston: de Gruyter 2012, S. 88–-98.
  • Education and Religion: A New Research Centre at Göttingen and its Multidisciplinary Approach,
    in: Zeitschrift für Antikes Christentum 16 (2012), Heft 1 = Themenheft: Between Education and Conversion. Ways of Approaching Religion in Late Antiquity, ed. by Peter Gemeinhardt/Tobias Georges, Berlin/Boston: de Gruyter 2012, S. 56–61.
  • Patristik – heute eine Disziplin mit Zukunft! Zum Gedenken an Carl Andresen (1909 – 1985),
    in: Zeitschrift für Antikes Christentum 16 (2012), Heft 1 = Themenheft: Between Education and Conversion. Ways of Approaching Religion in Late Antiquity, ed. by Peter Gemeinhardt/Tobias Georges, Berlin/Boston: de Gruyter 2012, S. 41–55.
  • mit Johan Leemans: Christian Martyrdom in Late Antiquity. Some Introductory Remarks, in: Christian Martyrdom in Late Antiquity (300–450 ad). History and Discourse, Tradition and Religious Identity, hg. von Peter Gemeinhardt/Johan Leemans (AKG 116), Berlin/Boston 2012, 1-11.
  • Vita Antonii oder Passio Antonii? Biographisches Genre und martyrologische Topik in der ersten Asketenvita,
    in: Christian Martyrdom in Late Antiquity (300–450 AD). History and Discourse, Tradition and Religious Identity, hg. von Peter Gemeinhardt/Johan Leemans (AKG 116), Berlin/Boston 2012, 79–114.
  • mit Wolfgang A. Bienert: Jesu Verwandtschaft,
    in: Antike christliche Apokryphen in deutscher Übersetzung, hg. von Christoph Markschies/Jens Schröter, Bd. I/1: Evangelien und Verwandtes, Tübingen 2012, 280–298.
  • Außerchristliche Zeugnisse über Jesus,
    in: Antike christliche Apokryphen in deutscher Übersetzung, hg. von Christoph Markschies/Jens Schröter, Bd. I/1: Evangelien und Verwandtes, Tübingen 2012, 209–218.
  • "Quid est imperatori cum ecclesia?" Das Christentum in der Spätantike und seine Geistlichen auf dem Weg in die Nähe der politischen Macht,
    in: Machtfaktor Religion. Formen religiöser Einflussnahme auf Politik und Gesellschaft, hg. von Bernd Oberdorfer/Peter Waldmann, Köln u.a. 2012, 26–42.
  • Mit den Vätern von gestern im Dialog über die Kirche von morgen,
    in: Anknüpfung und Aufbruch. Hermeneutische, ästhetische und politische Perspektiven der Theologie, hg. von Cornelia Richter (MThSt 110), Leipzig 2011, 91–110.
  • Wozu Bildungsgeschichte in der Theologie? Gesprächsimpulse aus kirchengeschichtlicher Perspektive,
    in: theo-web.de 10/2 (2011) 190–207.
  • Bildung und Religion – ein neues Forschungszentrum in Göttingen,
    in: Early Christianity 2 (2011) 403–408.
  • „Hoc canit unanimi vox pia corde patrum“. Die Väterhermeneutik des Decretum Aquisgranense aus westlicher Sicht,
    in: Die Filioque-Kontroverse. Historische, ökumenische und dogmatische Perspektiven 1200 Jahre nach der Aachener Synode, hg. von Michael Böhnke/Assaad Elias Kattan/Bernd Oberdorfer (QD 245), Freiburg u.a. 2011, 97–113.
  • Petrus in Rom? Neue Diskussionen über eine alte Frage,
    in: MdKI 62 (2011) 63–67.
  • Die Patristik um 1911 in ihrem Verhältnis zur Religionsgeschichte,
    in: ZAC 15 (2011) 75–98.
  • Herkunft, Jugend und Bildung,
    in: Athanasius Handbuch, hg. von Peter Gemeinhardt, Tübingen 2011, 75–82.
    •    Der Theologe und Kirchenpolitiker, in: Athanasius Handbuch, aaO. 93–104.
    •    Epistula catholica, in: Athanasius Handbuch, aaO. 226-228.
    •    Tomus ad Antiochenos, in: Athanasius Handbuch, aaO. 228-235.
    •    Kirche, in: Athanasius Handbuch, aaO. 335-343.
    •    Refutatio hypocriseos Meletii et Eusebii, in: Athanasius Handbuch, aaO. 348-350.
    •    Spätantike Historiographie und Hagiographie, in: Athanasius Handbuch, aaO. 371-378.
    •    Der Osten, in: Athanasius Handbuch, aaO. 416-420.
    •    Athanasius: ein ökumenischer Kirchenvater?, in: Athanasius Handbuch, aaO. 454-461.

  • Die Kirche zwischen theologischem Anspruch und historischer Wirklichkeit,
    in: Kirche, hg. von Christian Albrecht (TdT 1), Tübingen 2011, 81-130.
  • Schola animarum. Bildung und Religion in der Schule des Origenes,
    in: Alexandria: Stadt der Bildung und der Religion, hg. von Reinhard Feldmeier/Tobias Georges/Felix Albrecht = Biblische Notizen 148, Freiburg u.a. 2011, 113-123.
  • Sancta simplicitas? Bildung als Thema der spätantiken lateinischen Hagiographie,
    in: Von Homer bis Landino. Beiträge zur Antike und Spätantike sowie zu deren Rezeptions- und Wirkungsgeschichte. Festgabe für Antonie Wlosok zum 80. Geburtstag, hg. von Beate Regina Suchla, Berlin 2011, 85-113.
  • Prayer Seeking Understanding. Saint Anselm’s Early Prayers and Meditations in Context,
    in: Archa Verbi 7 (2010) 58-67.
  • Magier, Weiser, Gott. Das Bild Jesu bei paganen antiken Autoren,
    in: Jesus in apokryphen Evangelienüberlieferungen. Beiträge zu außerkanonischen Jesusüberlieferungen aus verschiedenen Sprach- und Kulturkreisen, hg. von Jörg Frey/Jens Schröter/Jakob Spaeth (WUNT 254), Tübingen 2010, 467-492.
  • Holiness and Education in Late Antique Hagiography,
    in: Studia Patristica. Papers presented at the Fifteenth International Conference on Patristic Studies held in Oxford 2007, ed. by Jane Baun et al., vol. XLIV, Leuven 2010, 521-526.
  • "Tota paradisi clauis tuus sanguis est". Die Blutzeugen und ihre Auferstehung in der frühchristlichen Märtyrerliteratur,
    in: Gelitten – Gestorben – Auferstanden. Passions- und Ostertraditionen im frühen Christentum, hg. von Tobias Nicklas/Andreas Merkt/Joseph Verheyden (WUNT II, 273), Tübingen 2010, 97-122.
  • Sünde in der Theologie der Alten Kirche,
    in: Die Aktualität der Sünde. Ein umstrittenes Thema der Theologie in interkonfessioneller Perspektive, hg. von Rochus Leonhardt (ÖR.B 86), Frankfurt 2010, 11-28
  • Heilige, Halbchristen, Heiden. Virtuelle und reale Grenzen im spätantiken Christentum,
    in: Kommunikation über Grenzen. Die Beiträge des XIII. Europäischen Kongresses für Theologie, hg. von Friedrich Schweitzer (VWGTh 33), Gütersloh 2009, 454-474.
  • Märtyrer und Martyriumsdeutungen von der Antike bis zur Reformation,
    in: ZKG 120 (2009) 289-322.
  • Der biblische Kanon als ökumenisches Problem,
    in: MdKI 60 (2009) 63-68.
  • Schlüssel zum Paradies. Das Martyrium galt dem Christentum stets als Inbegriff der Nachfolge Christi,
    in: Zeitzeichen, Heft 2/2009, S. 31-33
  • Dürfen Christen Lehrer sein? Anspruch und Wirklichkeit im christlichen Bildungsdiskurs der Spätantike,
    in: JbAC 51 (2008) 25-43
  • Staatsreligion, Volkskirche oder Gemeinschaft der Heiligen? Das Christentum in der Spätantike: eine Standortbestimmung,
    in: ZAC 12 (2008) 453-476
  • Traditionsbindung und Traditionskritik bei Melanchthon,
    in: Gebundene Freiheit? Bekenntnistradition und theologische Lehre im Luthertum, hg. von Peter Gemeinhardt/Bernd Oberdorfer (LKGG 25), Gütersloh 2008, 31-61
  • Logic, Tradition, and Ecumenics. Developments of Latin Trinitarian Theology between c. 1075 and c. 1160,
    in: Trinitarian Theology in the Medieval West, ed. by Pekka Kärkkäinen (SLAG 61), Helsinki 2008, 10-68
  • Mehr als Brot und Rosen! Erträge des Elisabeth-Jahres 2007,
    in: JHKV 58 (2007) 127-151
  • Anselms theologische Methode in seiner Epistola de incarnatione Verbi,
    in: What is „Theology“ in the Middle Ages? Religious Cultures of Europe (12th–15th Centuries) as reflected in their Self-Understanding, hg. von Mikolaj Olszewski (Archa Verbi. Subsidia 1), Münster 2007, 39-57
  • Karl Heussi, der Nationalsozialismus und das Jahr 1933,
    in: ZThK 104 (2007) 287-319
  • Die religionsgeschichtliche Erforschung des Christentums in der Spätantike,
    in: VuF 52 (2007) 30-49
  • Apollinaris of Laodicea: a Neglected Link of Trinitarian Theology between East and West?,
    in: ZAC 10 (2006) 286-301
  • Der Tomus ad Antiochenos (362) und die Vielfalt orthodoxer Theologien im 4. Jahrhundert,
    in: ZKG 117 (2006) 169-196
  • Santo subito? Das römisch-katholische Heiligsprechungsverfahren: eine Erinnerung aus gegebenem Anlass,
    in: MdKI 56 (2005) 83-88
  • Der Filioque-Streit zwischen Ost und West, in: Vom Schisma zu den Kreuzzügen: 1054 – 1204, hg. von Peter Bruns/Georg Gresser, Paderborn 2005, 105-132
  • Von Polykarp bis Padre Pio. Heiligsprechung und Heiligwerdung im Spiegel der Kirchengeschichte,
    in: Die Heiligen in den Konfessionen, hg. von Karl Reinhart Trauner/Alexander Gemeinhardt, Wien 2005, 23-38
  • Das Chronicon Carionis und seine Überarbeitung durch Philipp Melanchthon,
    in: Welt-Zeit. Christliche Weltchroniken aus zwei Jahrtausenden in Beständen der Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek Jena, hg. von Martin Wallraff, Berlin – New York 2005, 115-125
  • Melanchthon und das Nizänum. Ein Beitrag zur Trinitätslehre der Reformation,
    in: Patristica et Oecumenica. Festschrift für Wolfgang A. Bienert zum 65. Geburtstag, hg. von Peter Gemeinhardt/Uwe Kühneweg (MThSt 85), Marburg 2004, 177-191
  • Das Schisma von 1054 – seine geschichtliche und ökumenische Bedeutung,
    in: MdKI 55 (2004) 63-69
  • Die Filioque-Kontroverse: Historische Spurensuche und ökumenische Perspektiven,
    in: MdKI 54 (2003) 43-49
  • Krisis der Geschichte – Krisis der Kirchengeschichtsschreibung. Kirchengeschichte nach dem Ersten Weltkrieg auf der Suche nach ihrem Grund und Gegenstand,
    in: ZKG 113 (2002) 210-236
  • Die Trinitätslehre des Michael Psellos. Griechischer Neunizänismus als philosophische Theologie im 11. Jahrhundert,
    in: ThPh 76 (2001) 509-529
  • „Ecclesia Romana semper habuit primatum“. Die Entwicklung des päpstlichen Primats im ersten Jahrtausend,
    in: Papstamt – pro und contra. Geschichtliche Entwicklungen und ökumenische Perspektiven, hg. von Walter Fleischmann-Bisten (BenshH 97), Göttingen 2001, 9-38
  • „Geboren aus dem Wesen des Vaters...“. Das Glaubensbekenntnis von Nizäa und Augustins neunizänische Theologie,
    in: Studia patristica. Papers presented at the Thirteenth International Conference on Patristic Studies held in Oxford 1999, ed. by Maurice Wiles/Edward J. Yarnold, vol. XXXVIII, Leuven 2001, 153-168
  • Ökumene nach „Dominus Iesus“? Warum das Miteinander immer noch mit der Rechtfertigungslehre steht und fällt,
    in: US 56 (2001) 74-82
  • Kirchengeschichte zwischen den Zeiten. Paradigmen protestantischer Kirchengeschichtsschreibung beim Übergang ins „Dritte Reich“,
    in: Kultur und Wissenschaft beim Übergang ins „Dritte Reich“, hg. von Carsten Könneker/Arnd Florack/Peter Gemeinhardt, Marburg 2000, 47-64
  • Lateinischer Neunizänismus bei Augustin,
    in: ZKG 110 (1999) 149-169
  • Gemeinsam den einen Glauben bekennen? Die eine Kirche und der doppelte Ausgang des Heiligen Geistes,
    in: MdKI 49 (1998) 112-114
  • Für eine Zukunft in Solidarität und Gerechtigkeit – auch in der EKHN?,
    in: kda – Kirchlicher Dienst in der Arbeitswelt, Nr. 4 (Dezember 1997), 22-24


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IV. Rezensionen


  • Philip Jenkins, A Storm of Images. Iconoclasm and Religious Reformation in the Byzantine World, Waco TX 2023, in: ZKG 135 (2024) 115–117.
  • Giulio Maspero, Rethinking the Filioque with the Greek Fathers, Grand Rapids MI 2023, in: ThLZ 149 (2024) 657–659.
  • Florian Zacher, Marius Victorinus als christlicher Philosoph. Die trinitätstheologischen Schriften des Gaius Marius Victorinus und ihre philosophie-, kirchen- und theologiegeschichtlichen Kontexte (PTS 80), Berlin / Boston 2023, in: ThLZ 149 (2023) Sp. 77–79.
  • Markus Vinzent, Resetting the Origins of Christianity: A New Theory of Sources and Beginnings, Cambridge 2023, in: Bryn Mawr Classical Review 2023.10.18 (https://bmcr.brynmawr.edu/2023/2023.10.18/).
  • The Festal Letters of Athanasius of Alexandria, with the Festal Index and the Historia Acephala, translated with commentary by David Brakke / David M. Gwynn (Translated Texts for Historians 81), Liverpool 2022, in: Plekos 25 (2023) 547–559 (https://www.plekos.uni-muenchen.de/2023/r-brakke_gwynn.pdf).
  • Thomas Graumann, The Acts of the Early Church Councils. Production and Character, Oxford 2021, in: Theologische Revue 119 (2023).
  • Athanase d’Alexandrie, Tome aux Antiochiens. Lettres à Rufinien, à Jovien et aux Africains, introduction, texte critique, traduction et notes par Annick Martin / Xavier Morales (SC 622), Paris 2022, in: Plekos 25 (2023) 73–82 (https://www.plekos.uni-muenchen.de/2023/r-martin_morales.pdf).
  • Jan R. Stenger, Education in Late Antiquity. Challenges, Dynamism, and Reinterpretation, 300–550 CE, Oxford 2022, in: Plekos 24 (2022) 419–433 (https://www.plekos.uni-muenchen.de/2022/r-stenger.pdf).
  • Matthieu Pignot, The Catechumenate in Late Antique Africa (4th–6th Centuries): Augustine of Hippo, His Contemporaries and Early Reception (SVigChr 162), Leiden / Boston 2020, in: ThLZ 147 (2022) 697–699.
  • Mariano Delgado / Volker Leppin (Hgg.), Bilder, Heilige und Reliquien. Beiträge zur Christentumsgeschichte und zur Religionsgeschichte (Studien zur christlichen Religions- und Kulturgeschichte 28), Basel / Stuttgart 2020, in: ThLZ 147 (2022) 29–31.
  • H. Gregory Snyder (ed.), Christian Teachers in Second-Century Rome. Schools and Students in the Ancient City (SVigChr 159), Leiden / Boston 2020, in: ZAC 25 (2021) 507–512.
  • Blossom Stefaniw, Christian Reading. Language, Ethics, and the Order of Things, Oakland CA 2019, in: ZAC 25 (2021) ­163–167.
  • Shakira-Tasmin Prädicow, Intertextualität in den Mönchsviten des Athanasios und des Hieronymus: Eremiten zum Dialog bestellt (BzA 390), Berlin / Boston 2020, in: Bryn Mawr Classical Review 2021.04.38 (https://bmcr.brynmawr.edu/2021/2021.04.38/).
  • Lewis Ayres / H. Clifton Ward (eds.), The Rise of the Early Christian Intellectual (AKG 139), Berlin / Boston 2020, in: sehepunkte 21 (2021), Nr. 3 (http://www.sehepunkte.de/2021/03/34763.html).
  • Jutta Günther, Musik als Argument spätantiker Kirchenväter. Untersuchungen zu Laktanz, Euseb, Chrysostomos und Augustinus (Philippika 132), Wiesbaden 2019, in: Historische Zeitschrift 312 (2021) 175f.
  • Vitae Antonii Versiones latinae. Vita beati Antonii abbatis Euagrio interprete edidit Pascal H.E. Bertrand. Versio uetustissima edidit Lois Gandt (CChr.SL 170), Turnhout 2018, in: ZAC 24 (2020) 429–434.
  • Katharina Degen, Der Gemeinsinn der Märtyrer. Die Darstellung gemeinwohlorientierten Handelns in den frühchristlichen Martyriumsberichten (PawB 64), Stuttgart 2018, in: Latomus 79 (2020) 231–234.
  • Jan R. Stenger (ed.), Learning Cities in Late Antiquity. The Local Dimension of Education, London / New York 2019, in: ZAC 24 (2020) 197–201.
  • Faith in Formulae. A Collection of Early Christian Creeds and Creed-related Texts, edited, translated and annotated by Wolfram Kinzig with the assistance of Christopher M. Hays, 4 vols. (Oxford Early Christian Texts), Oxford 2017, in: ZAC 23 (2019) 149–162.
  • Johannes Fried, Kein Tod auf Golgatha. Auf der Suche nach dem überlebenden Jesus, München: C.H. Beck 2019, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 13.03.2019, S. 10.
  • Hans-Werner Goetz, Gott und die Welt. Religiöse Vorstellungen des frühen und hohen Mittelalters, Teil I, Band 3: IV. Die Geschöpfe: Engel, Teufel, Menschen (Orbis mediaevalis 16), Göttingen 2016, in: Archa Verbi 15 (2018) 201–204.
  • Reinhard M. Hübner, Kirche und Dogma im Werden. Aufsätze zur Geschichte und Theologie des frühen Christentums, hg. von Roland Kany (STAC 108), Tübingen 2017, in: ZKG 129 (2018) 254–256.
  • Die Synoden im trinitarischen Streit. Über die Etablierung eines synodalen Verfahrens und die Probleme seiner Anwendung im 4. und 5. Jahrhundert, hg. von Uta Heil / Annette von Stockhausen (TU 177), Berlin / Boston 2017, in: JThS N.S. 69 (2018) 284–286, URL: https://academic.oup.com/jts/article/69/2/824/5076140?guestAccessKey=aff2bbc6-7233-4288-88b8-4a66c8d7b38d.
  • Katrin König, Begnadete Freiheit. Anselm von Canterburys Freiheitstheorie (Collegium Metaphysicum 15), Tübingen 2016, in: GGA 270 (2018) 8–20.
  • Christian Hornung, Apostasie im antiken Christentum: Studien zum Glaubensabfall in altkirchlicher Theologie, Disziplin und Pastoral (4.–7. Jahrhundert n. Chr.) (VCS 138), Leiden / Boston 2016, in: ZAC 22 (2018) 177–182.
  • Volker Reinhardt, Pontifex. Die Geschichte der Päpste. Von Petrus bis Franziskus, München 2017, in: MdKI 68 (2017) 107f.
  • Katharina Greschat, Gelehrte Frauen des frühen Christentums. Zwölf Porträts (Standorte in Antike und Christentum 6), Stuttgart 2015, in: ZAC 20 (2016) 536–538.
  • Eberhard Schockenhoff: Entschiedenheit und Widerstand. Das Lebenszeugnis der Märtyrer, Freiburg u.a. 2015, in: MdKI 67 (2016) 140f.
  • Manfred Clauss, Athanasius der Große: Der unbeugsame Heilige, Darmstadt 2016, in: H-Soz-Kult [12.12.2016], URL: http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/2016-4-166.
  • Märtyrerliteratur, hg., übers., komm. und eingel. von Hans Reinhard Seeliger/Wolfgang Wischmeyer (TU 172), Berlin/Boston 2015, in: ThLZ 141 (2016) 1095–1097.
  • Apollinarius und seine Folgen, hg. von Silke-Petra Bergjan/Benjamin Gleede/Martin Heimgartner (STAC 93), Tübingen 2015, in: ThRev 112 (2016) 309f.
  • Sofia Meyer, Der heilige Vinzenz von Zaragoza. Studien zur Präsenz eines Märtyrers zwischen Spätantike und Hochmittelalter (BzH 10), Stuttgart 2012, in: ZKG 127 (2016) 110f.
  • Encyclopedia of Ancient Christianity, produced by the Institutum Patristicum Augustinianum, General Editor: Angelo Di Berardino, Consulting Editors: Thomas C. Oden/Joel C. Elowsky, Managing Editor: James Hoover, 3 vols., Downers Grove IL 2014, in: Early Christianity 7 (2016) 259–265.
  • Robert Bartlett, Why Can the Dead Do Such Great Things? Saints and Worshippers from the Martyrs to the Reformation, Princeton/Oxford 2013, in: ZAC 19 (2015) 384–387.
  • Sakralität und Sakralisierung. Perspektiven des Heiligen, hg. von Andrea Beck/Andreas Berndt (Beiträge zur Hagiographie 13), Stuttgart: Franz Steiner 2013, in: Das Mittelalter 20 (2015), Heft 1, S. 180–182.
  • Christoph Markschies, Hellenisierung des Christentums. Sinn und Unsinn einer historischen Deutungskategorie (Forum ThLZ 25), Leipzig 2012, in: ZKG 125 (2014) 390–392.
  • Tobias Nicklas, Jews and Christians? Second Century `Christian´ Perspectives on the "Parting of the Ways" (Annual Deichmann Lectures 2013), Tübingen 2014, in: ZAC 18 (2014) 560.
  • Silke-Petra Bergjan/Beat Näf, Märtyrerverehrung im frühen Christentum. Zeugnisse und kulturelle Wirkungsweisen (Wege zur Geschichtswissenschaft), Stuttgart 2014, in: ZAC 18 (2014) 561–563.
  • The Individual in the Religions of the Ancient Mediterranean, ed. by Jörg Rüpke, Oxford 2013, in: ZAC 18 (2014) 563–565.
  • Décadence. "Decline and Fall" or "Other Antiquity"?, ed. by Marco Formisano/Therese Fuhrer (BKAW N.F. 2,140), Heidelberg 2014, in: ZAC 18 (2014) 565–568.
  • Rene Pfeilschifter, Die Spätantike. Der eine Gott und die vielen Herrscher, München 2014, in: ZAC 18 (2014) 355–357.
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  • Hans-Werner Goetz, Gott und die Welt. Religiöse Vorstellungen des frühen und hohen Mittelalters, Teil I, Band 2: II. Die materielle Schöpfung: Kosmos und Welt. III. Die Welt als Heilsgeschehen (Orbis mediaevalis. Vorstellungswelten des Mittelalters 13/2), Berlin 2012, in: Archa Verbi 10 (2013) 199–-201.
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  • Bärbel Dümler, Zeno von Verona zu heidnischer Kultur und christlicher Bildung (STAC 75), Tübingen 2013, in: ZAC 17 (2013) 640–642.
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  • Alan Cameron, The Last Pagans of Rome, Oxford 2011, in: ZAC 17 (2013) 386-391.
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  • Tatianos, Oratio ad Graecos. Rede an die Griechen, hg. und neu übers. von Jörg Trelenberg (BHTh 165), Tübingen 2012, in: ZAC 17 (2013) 185f.
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  • Die spätantike Kirche Nordafrikas im Umbruch, hg. von Johannes van Oort/Wolfgang Wischmeyer (SPA 10), Leuven/Walpole MA 2011, in: ZAC 17 (2013) 187–-190.
  • Religious Education in Pre-Modern Europe, ed. by Ilinca Tanaseanu-Döbler/Marvin Döbler (Numen Book Series 140), Leiden/Boston 2012, in: ZAC 17 (2013) 190–-192.
  • Hagiographies. Histoire internationale de la littérature hagiographique latine et vernaculaire en Occident des origines à 1550, sous la direction de Guy Philippart, vol. V (Corpus Christianorum. Hagiographies 5), Turnhout 2010, in: ZKG 123 (2012) 323f.
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  • Review Article: Origenes: Werke mit deutscher Übersetzung, Berlin/Freiburg [Bd. 1/1: Die Kommentierung des Buches Genesis, hg. von Karin Metzler, 2010; Bd. 1/2: Die Homilien zum Buch Genesis, hg. von Peter Habermehl, 2011; Bd. 10: Die Homilien zum Buch Jesaja, hg. von Alfons Fürst/Christian Hengstermann, 2009; Bd. 22: Aufforderung zum Martyrium, hg. von Maria-Barbara von Stritzky, 2010], in: ZAC 16 (2012) 554–-571.
  • Peter J. Leithart, Athanasius, Grand Rapids, Mich. 2011, in: ZAC 16 (2012) 391f.
  • Winfried Schröder, Athen und Jerusalem. Die philosophische Kritik am Christentum in Antike und Neuzeit (Quaestiones 16), Stuttgart/Bad Cannstatt 2011, in: ZAC 16 (2012) 390f.
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  • Lupus Servatus, Das Leben des heiligen Wigbert. Die Wundertaten des heiligen Wigbert, hg. und übers. von Michael Fleck (VHKH 67/4), Marburg 2010, in: JHKV 62 (2011) 339-341.
  • Karl Olav Sandnes, The Challenge of Homer. School, Pagan Poets and Early Christianity (Library of New Testament Studies 400), London/New York 2009, in: ZAC 15 (2011) 605f.
  • Augustinus. Bildung – Wissen – Weisheit, hg. von Cornelius Mayer/Christof Müller/Guntram Förster (Res et Signa. Augustinus-Studien 8 = Cassiciacum 39/8), Würzburg 2010, in: ZAC 15 (2011) 603-605.
  • Liturgie und Ritual in der Alten Kirche, hg. von Wolfram Kinzig/Ulrich Volp/Jochen Schmidt (SPA 11), Leuven/Walpole MA 2011, in: ZAC 15 (2011) 602f.
  • Ernst Dassmann, Die eine Kirche in vielen Bildern. Zur Ekklesiologie der Kirchenväter (Standorte in Antike und Christentum 1), Stuttgart 2010, in: ZAC 15 (2011) 601f.
  • Ethik im antiken Christentum, hg. von Hanns Christof Brennecke/Johannes van Oort (SPA 9), Leuven/Walpole 2011, in: ZAC 15 (2011) 383f.
  • Jürgen Wehnert, Pseudoklementinische Homilien. Einführung und Übersetzung (Kommentare zur apokryphen Literatur 1/1), Göttingen 2010, in: ZAC 15 (2011) 383.
  • Origeniana Nona. Origen and the Religious Practice of His Time. Papers of the 9th International Origen Congress, Pécs, Hungary, 29 August – 2 September 2005, ed. by György Heidl/Róbert Somos (BEThL 228), Leuven 2009, in: ZAC 15 (2011) 382f.
  • Günther Schulz/Jürgen Ziemer, Mit Wüstenvätern und Wüstenmüttern im Gespräch. Zugänge zur Welt des frühen Mönchtums in Ägypten, Göttingen 2010, in: MdKI 62 (2011) 74f.
  • Esther Meier, Handbuch der Heiligen, Darmstadt 2010, in: MdKI 62 (2011) 77.
  • Michael Stuart Williams, Authorised Lives in Early Christian Biography. Between Eusebius and Augustine, Cambridge 2008, in: ZAC 15 (2011) 224.
  • Jan Stenger, Hellenische Identität in der Spätantike. Pagane Autoren und ihr Unbehagen an der eigenen Zeit (UaLG 97), Berlin – New York 2009, in: ZAC 15 (2011) 223f.
  • Manfred Clauss, Der Kaiser und sein wahrer Gott. Der spätantike Streit um die Natur Christi, Darmstadt 2010, in: ZAC 15 (2011) 222f.
  • Religion und Bildung. Medien und Funktionen religiösen Wissens in der Kaiserzeit, hg. von Christa Frateantonio/Helmut Krasser (Potsdamer Altertumswissenschaftliche Beiträge 30), Stuttgart 2010, in: ZAC 15 (2011) 222.
  • Thomas R. Karmann, Meletius von Antiochien. Studien zur Geschichte des trinitätstheologischen Streits in den Jahren 360-364 n.Chr. (RSTh 68), Frankfurt/M. 2009, in: ZAC 14 (2010) 665f.
  • Peter Schäfer, Die Geburt des Judentums aus dem Geist des Christentums. Fünf Vorlesungen zur Entstehung des rabbinischen Judentums (Tria Corda 6), Tübingen 2010, in: ZAC 14 (2010) 664f.
  • Timothy D. Barnes, Early Christian Hagiography and Roman History (Tria Corda 5), Tübingen 2010, in: ZAC 14 (2010) 663f.
  • Christentum und Politik in der Alten Kirche, hg. von Johannes van Oort/Otmar Hesse (SPA 8), Leuven – Walpole MA 2009, in: ZAC 14 (2010) 662f.
  • Autobiographie und Hagiographie in der christlichen Antike, hg. von Johannes van Oort/Dietmar Wyrwa (SPA 7), Leuven – Walpole MA 2009, in: ZAC 14 (2010) 662.
  • Ambrosius Theodosius Macrobius, Tischgespräche am Saturnalienfest, übers. von Otto und Eva Schönberger, Würzburg 2008, in: ZAC 14 (2010) 473.
  • Die christlich-philosophischen Diskurse der Spätantike: Texte, Personen, Institutionen, hg. von Therese Fuhrer (PhA 28), Stuttgart 2008, in: ZAC 14 (2010) 472f.
  • Leitbilder im Spannungsfeld von Orthodoxie und Heterodoxie, hg. von Jürgen Dummer/ Meinolf Vielberg (AwK 19), Stuttgart 2008, in: ZKG 121 (2010) 249-251.
  • Theofried Baumeister, Martyrium, Hagiographie und Heiligenverehrung im christlichen Altertum (RQ.S 61), Rom u.a. 2009, in: ZKG 121 (2010) 246f.
  • Volksglaube im antiken Christenum, hg. von Heike Grieser / Andreas, Darmstadt 2009, in: ThLZ 135 (2010) 947-950.
  • Andrew Louth, Greek East and Latin West. The Church AD 681-1071 (The Church in History, vol. III), Crestwood NY 2007, in: ThLZ 135 (2010) 195-197.
  • Sakralität zwischen Antike und Neuzeit, hg. von Berndt Hamm/Klaus Herbers/Heidrun Stein-Kecks (BzH 6), Stuttgart 2007, in: Archa Verbi 6 (2009) 195-197.
  • Paul Veyne, Als unsere Welt christlich wurde (312-394). Aufstieg einer Sekte zur Weltmacht, München 2008, in: ZAC 13 (2009) 563-565.
  • Christine Mühlenkamp, „Nicht wie die Heiden“. Studien zur Grenze zwischen christlicher Gemeinde und paganer Gesellschaft in vorkonstantinischer Zeit (JbAC.E, Kleine Reihe 3), Münster 2008, in: ZAC 13 (2009) 563.
  • Larry W. Hurtado, The Earliest Christian Artifacts. Manuscripts and Christian Origins, Grand Rapids MI – Cambridge 2006, in: ZAC 13 (2009) 562.
  • Christoph Markschies, Kaiserzeitliche christliche Theologie und ihre Institutionen. Prolegomena zu einer Geschichte der antiken christlichen Theologie, Tübingen 2007, in: ZKG 120 (2009) 239-242.
  • Benedikt XVI., Die Kirchenväter – frühe Lehrer der Christenheit, Regensburg 2008, in: ZAC 13 (2009) 381f.
  • Claudia Rapp, Holy Bishops in Late Antiquity. The Nature of Christian Leadership in an Age of Transition (The Transformation of the Classical Heritage 37), Berkeley u.a. 2005, in: ZAC 13 (2009) 380f.
  • Wolfgang Speyer, Frühes Christentum im antiken Strahlungsfeld. Kleine Schriften III, hg. von Veronika Coroleu Oberparleitner (WUNT 213), Tübingen 2007, in: ThRev 105 (2009) 304-306.
  • Richard Klein, Zum Verhältnis von Staat und Kirche in der Spätantike. Studien zu politischen, sozialen und wirtschaftlichen Fragen (Tria Corda 3), Tübingen 2008, in: ZAC 13 (2009) 175.
  • Hans-Josef Klauck, Die apokryphe Bibel. Ein anderer Zugang zum frühen Christentum (Tria Corda 4), Tübingen 2008, in: ZAC 13 (2009) 174f.
  • Christian Tornau, Zwischen Rhetorik und Philosophie. Augustins Argumentationstechnik in De ciuitate Dei und ihr bildungsgeschichtlicher Hintergrund (UALG 82), Berlin – New York 2006, in: ZKG 120 (2009) 80-82.
  • Frühchristentum und Kultur, hg. von Ferdinand R. Prostmeier (KfA.E 2), Freiburg u.a. 2007, in: ZAC 12 (2008) 607-609.
  • Catherine M. Chin, Grammar and Christianity in the Late Roman World, Philadelphia 2008, in: ZAC 12 (2008) 605-607.
  • Werner Eck, Rom und Judaea. Fünf Vorträge zur römischen Herrschaft in Palästina (Tria Corda 2), Tübingen 2007, in: ZAC 12 (2008) 370f.
  • Torsten Krannich, Von Leporius bis zu Leo dem Großen. Studien zur lateinischsprachigen Christologie im fünften Jahrhundert nach Christus (STAC 32), Tübingen 2005, in: ZAC 12 (2008) 369f.
  • Isaiah. Interpreted by Early Christian and Medieval Commentators, transl. and ed. by Robert Louis Wilken with Angela Russell Christman and Michael J. Hollerich (The Church's Bible) Grand Rapids MI - Cambridge; The Song of Songs. Interpreted by Early Christian and Medieval Commentators, transl. and ed. by Richard A. Norris Jr. (The Church's Bible), Grand Rapids MI - Cambridge, in: ThLZ 133 (2008) 1173-1175.
  • Hubertus Lutterbach, Tot und heilig? Personenkult um "Gottesmenschen" in Mittelalter und Gegenwart, Darmstadt 2008, in: MdKI 59 (2008) 133f.
  • Michael Fiedrowicz, Theologie der Kirchenväter. Grundlagen frühchristlicher Glaubensreflexion. Freiburg u.a. 2007, in: ThLZ 133 (2008) 937-939.
  • Götz Hartmann, Selbststigmatisierung und Charisma christlicher Heiliger der Spätantike (STAC 38), Tübingen 2006, in: ZAC 12 (2008) 188f.
  • Brevard S. Childs, The Struggle to Understand Isaiah as Christian Scripture, Grand Rapids MI - Cambridge 2004, in: ZAC 12 (2008) 186-188.
  • The Apostolic Fathers. Greek Texts and English Translations, ed. and transl. by Michael W. Holmes after the earlier work of J.B. Lightfoot and J.R. Harmer, 3rd ed., Grand Rapids MI 2007, in: ZAC 12 (2008) 186.
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  • Rodney A. Whitacre, A Patristic Greek Reader, Peabody, Mass. 2007, in: ZAC 11 (2007) 575.
  • Tertullien, Le Manteau (De pallio). Introduction, texte critique, traduction, commentaire et index par Marie Turcan (SC 513), Paris 2007, in: ZAC 11 (2007) 572f.
  • Alexandra Riebe, Rom in Gemeinschaft mit Konstantinopel. Patriarch Johannes XI. Bekkos als Verteidiger der Kirchenunion von Lyon (1274) (Mainzer Veröffentlichungen zur Byzantinistik 8), Wiesbaden 2005, in: ThLZ 132 (2007) 657-659.
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  • Franz Dünzl, Pneuma. Funktionen des theologischen Begriffs in frühchristlicher Literatur (JbAC.E 30), Münster 2000, in: ZKG 116 (2005) 386-388.
  • Origeniana Octava. Origen and the Alexandrian Tradition. Origene e la tradizione alessandrina. Papers of the 8th International Origen Congress, Pisa, 27-31 August 2001, ed. by Lorenzo Perrone in collaboration with Paolo Bernardini and Diego Marchini, 2 Bde. (BEThL 164 A/B), Leuven 2003, in: ZKG (2005) 256-258.
  • Alfred Breitenbach, Das „wahrhaft goldene Athen“. Die Auseinandersetzung griechischer Kirchenväter mit der Metropole heidnisch-antiker Kultur (Theophaneia 37), Berlin – Wien 2003, in: ZKG 116 (2005) 252-255.
  • Bernhard Mutschler, Irenäus als johanneischer Theologe. Studien zur Schriftauslegung bei Irenäus von Lyon (STAC 21), Tübingen 2004, in: ThRev 101 (2005) 227-229.
  • Wolfgang Klausnitzer, Der Primat des Bischofs von Rom. Entwicklung – Dogma – Ökumenische Perspektiven, Freiburg u.a. 2004, in: MdKI 56 (2005) 38f.
  • Das kirchliche Amt in apostolischer Nachfolge, Bd. I: Grundlagen und Grundfragen, hg. von Theodor Schneider/Gunther Wenz (DiKi 12), Freiburg – Göttingen 2004, in: MdKI 56 (2005) 17f.
  • Michael Maas, Exegesis and Empire in the Early Byzantine Mediterranean. Junillus Africanus and the Instituta Regularia Divinae Legis. With a Contribution by Edward G. Matthews, Jr. With the Latin Text Established by Heinrich Kihn, Translated by Michael Maas (STAC 17), Tübingen 2003, in: JbAC 47 (2004) 181-185.
  • Henry Chadwick, East and West. The Making of a Rift in the Church. From Apostolic Times Until the Council of Florence, Oxford 2003, in: Archa Verbi 1 (2004) 180-182.
  • Martin Wallraff, Christus Verus Sol. Sonnenverehrung und Christentum in der Spätantike (JbAC.E 32), Münster 2001, in: ZKG 115 (2004) 221-225.
  • Axel Bayer, Spaltung der Christenheit. Das sogenannte Morgenländische Schisma von 1054 (Beihefte zum Archiv für Kulturgeschichte53), Köln – Weimar – Wien 2002, in: MdKI 55 (2004) 37f.
  • Michael Basse, Die dogmengeschichtlichen Konzeptionen Adolf von Harnacks und Reinhold Seebergs (FKDG 82), Göttingen 2001, in: ZKG 114 (2003) 439-441.
  • Georgij Avvakumov, Die Entstehung des Unionsgedankens. Die lateinische Theologie des Hochmittelalters in der Auseinandersetzung mit dem Ritus der Ostkirche (VGI 47), Berlin 2002, in: ThLZ 128 (2003) 1053-1055.
  • Volker Drehsen, Rechtfertigungsgeschichten. Protestantisch predigen, Gütersloh 2002, in: MdKI 54 (2003) 81.
  • Jenseits der Einheit. Protestantische Ansichten der Ökumene, hg. von Friedrich Wilhelm Graf/Dietrich Korsch, Hannover 2001, in: MdKI 53 (2002) 95f.
  • Christoph Markschies, Alta Trinità Beata. Gesammelte Studien zur altkirchlichen Trinitätstheologie, Tübingen 2000, in: ZKG 113 (2002) 260-262.
  • Dorothea Wendebourg, Die eine Christenheit auf Erden. Aufsätze zur Kirchen- und Ökumenegeschichte, Tübingen 2000, in: MdKI 52 (2001) 79f.
  • Bernd Oberdorfer, Filioque. Geschichte und Theologie eines ökumenischen Problems (FSÖTh 96), Göttingen 2001, in: MdKI 52 (2001) 59.
  • Wolfram Kinzig/Christoph Markschies/Markus Vinzent, Tauffragen und Bekenntnis. Studien zur sogenannten „Traditio Apostolica“, zu den „Interrogationes de fide“ und zum „Römischen Glaubensbekenntnis“ (AKG 74), Berlin – New York 1999, in: ZKG 112 (2001) 104-107.
  • „Filioque“ in der Diskussion [zu: Marburger Jahrbuch Theologie, hrsg. von Wilfried Härle/Reiner Preul, Bd. XII: Ökumene (MThSt 64), Marburg 2000, 117-186], in: MdKI 52 (2001) 19f.
  • mit Jens Jetzkowitz: Lutz Kaelber, Schools of Asceticism. Ideology and Organization in Medieval Religious Communities, University Park PA 1998, in: Soziologische Revue 23 (2000) 360-363.
  • Jean-Claude Larchet, Maxime le Confesseur, médiateur entre l’Orient et l’Occident (Cogitatio Fidei 208), Paris1998, in: ZKG 110 (1999) 407f.
  • Harald Willjung, Das Konzil von Aachen 809 (MGH.Conc. II, suppl. II), Hannover 1998, in: ZKG 111 (2000) 260-264.
  • Opus Caroli regis contra synodum (Libri Carolini), hrsg. von Ann Freeman unter Mitwirkung von Paul Meyvaert (MGH.Conc. II, suppl. I), Hannover 1998, in: ZKG 111 (2000) 114-117.


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V. Lexikonartikel


    Encyclopedia of the Bible and Its Reception, ed. by Dale C. Allison et al., Berlin - Boston 2009ff.

      darin eigene Beiträge:
    • vol. 1 (2009): Acacius of Caesarea (261); Alcuin, Albinius Flaccus (721); Alpha and Omega (852–854),
    • vol. 2 (2009): Anointing (83–86); Anselm of Canterbury (100f.); Anti-Imperialism (196–198); Antilegomena (231f.); Antinomianism (238f.); Aristides (Apologist) (719); Armenian Gospel of the Infancy (787),
    • vol. 3 (2011): Barlaam and Josaphat (515f.); Berengar of Tours (c. 999–1088) (900),
    • vol. 5 (2012): Church. Patristics, Orthodox Churches, and Early Medieval Times (283–291),
    • vol. 6 (2013): Dance. Early Christian Attitudes (72f.); Demons, Demonology. Greek and Latin Patristics and Orthodox Churches (557-564); Docetism, Doceticism (1017–1019),
    • vol. 7 (2013): Early Christian Epoch. Christianity (119-122); Education. Patristics through Reformation Era (437–447); Egyptians, Gospel of the (524f.); Encratism (889–892),
    • vol. 8 (2014): Europe and Russia. Greek Patristics and Orthodox Churches (209–211); Eustathius of Antioch (259–261),
    • vol. 9 (2014): Filioque. Christianity (24–35); Foreigner. Greek and Latin Patristics (422–425); Gamaliel, Gospel of (936f.).
    • vol. 10 (2015): George, Bishop of the Arabs (82f.); Hagiography. Greek and Latin Patristics (1153–1159).
    • vol. 11 (2015): Hegesippus (709f.).
    • vol. 12 (2016): Holiness. Greek and Latin Patristics and Orthodox Churches (56–61); Holy Spirit. Greek and Latin Patristics and Orthodox Churches (211–218).
    • vol. 13 (2016): Isaiah (Book and Person). Greek and Latin Patristics (320–325).
    • vol. 14 (2017): Julian the Arian (1062–1064); Junillus Africanus (1071–1073).
    • vol. 15 (2017): Koinonia. Greek and Latin Patristics and Orthodox Christianity (435f.); Labor (Work). Greek and Latin Patristics and Orthodox Christianity (568–571); Lament, Lamentation. Greek and Latin Patristics (698f.); Land. Greek and Latin Patristics (790f.); Laodiceans, Epistle to the (821); Last Words of Jesus. Greek and Latin Patristics (857f.); Lectio continua. Greek and Latin Patristics (1210f.).
    • vol. 16 (2018): Legend. Greek and Latin Patristics (49–51); Leucius (250f.); Linen. Greek and Latin Patristics (716); Lord’s Day. Greek Patristics and Orthodox Churches (1106f.).
    • vol. 17 (2019): Magi. Greek and Latin Patristics and Orthodox Churches (414–416); Marcellus of Ancyra (878–880).
    • vol. 18 (2020): Matthew, Gospel of, Pseudo- (164f.); Matthew, Martyrdom of (167f.); Meletius of Antioch (545f.).
    • vol. 19 (2021): Migne, Jacques-Paul (64f.); Milk and Honey, Land of. Patristics (131–133); Miltiades (Apologist) (192f.); Molech, Moloch. Patristics (665–667); Monasteries. Greek Patristics and Orthodox Churches (696–698); Monasticism. Patristics (707–714).
    • vol. 20 (2022): Myth. Patristics through Medieval Times (482–489); Names, Naming (People). Patristics and Orthodox Churches (697f.); Names, Naming (Places). Patristics and Orthodox Churches (742f.).
    • vol. 21 (2023): Nicetas Stethatos (402–404); Nicholas of Myra (408–410); Nimrod. Greek and Latin Patristics (493f.); Offices of Christ. Greek and Latin Patristics (1232f.).
    • vol. 22 (2024): Olympiodorus (241f.).


  • Trinität, in: Reallexikon für Antike und Christentum 32 (2024) 984–1017.
  • Paideia, in: Brill Encyclopedia of Early Christianity, ed. by David G. Hunter / Paul J.J. van Geest / Bert Jan Lietaert Peerbolte, Leiden / Boston: Brill (http://dx.doi.org/10.1163/2589-7993_EECO_SIM_00002503, Zugriff am 21.02.2022).
  • Schola, in: Augustinus-Lexikon, hg. von Robert Dodaro / Cornelius Mayer / Christof Müller, Bd. 5/1–2, Basel 2020, 82–87.
  • Heilige / Märtyrer / Martyrium, in: Das Luther-Lexikon, hg. von Volker Leppin/Gury Schneider-Ludorff, Regensburg 2014, 286f.
  • Makedonius I. von Konstantinopel, in: RGG 5 (2002) 699f.
  • Johannes Malalas (490/500 – 570/80), in: Metzler Lexikon christlicher Denker, hg. von Markus Vinzent, Stuttgart – Weimar 2000, 380f.
  • Michael Psellos (1018 – ca. 1081), in: Metzler Lexikon christlicher Denker, 474f.
  • Michael Synkellos (761 – 846), in: Metzler Lexikon christlicher Denker, 476


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VI. Übersetzung


  • Rowan Williams, Origenes – ein Kirchenvater zwischen Orthodoxie und Häresie, in: ZAC 2 (1998) 49-64

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VII. Predigtmeditationen


  • Lukas 24,36-45 (Ostermontag – 28.3.2005), in: Kasseler Lektorenpredigt 58 (2005) 185-192 (Nr. 24)
  • Epheser 5,15-21 (18. Sonntag nach Trinitatis – 29.9.2002), in: Kasseler Lektorenpredigt 55 (2002) 409-416 (Nr. 53)

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