Profile of the Faculty of Science


The distinguishing characteristic of the Faculty of Social Sciences at the Georg-August-Universität Göttingen is its broad combination of subjects ranging from Ethnology, Educational Science, Gender Studies, Political Science, Sociology, Sport Science to Modern Indian Studies. The Faculty also runs a cross-departmental Center of Methods. In the past few years, it has been increasingly successful in establishing interdisciplinary links between these subjects in both teaching and research.

The common research object of the disciplines in the Faculty of Social Sciences is the social action and experience of people in a historically, geographically and socially determinable place as well as the analysis of social conditions of individual and collective action from micro-, meso- and macro-social perspectives. The task is also to compare different social and temporal contexts. In addition to their interdisciplinary nature, the Faculty's research fields are characterized by the combination and communication of a broad spectrum of quantitative and qualitative methods.

Research


Embedded in the Göttingen Research Campus with its diverse cooperative relationships with internal and external university institutes and centers, research at the Faculty of Social Sciences is divided into the following three interlinked focal areas:
I. Heterogenization - Homogenization
II. digitality - materiality
III. order - disintegration


Facts and figures

8 institutes
34 professors
~200 employees including 150 academics employees
approx. 3,400 students (approx. 4,400 subject cases)
6 two-subject Bachelor's degree programs
4 single-subject Bachelor's degree programs
10 subject-specific Master's degree programs
2 subjects in teacher training courses
Social science doctoral program

Gremien der Sozialwissenschaftlichen Fakultät

Der Fakultätsrat

Der Fakultätsrat entscheidet als wichtigstes Beschlussgremium der Sozialwissenschaftlichen Fakultät über Angelegenheiten der Forschung und Lehre.

Das Dekanat

Das Dekanat leitet die Fakultät und ist in allen Angelegenheiten der Fakultät zuständig.



Administrative Organisation der Sozialwissenschaftlichen Fakultät

Neben den wissenschaftlichen Einrichtungen der Fakultät sind vier Organisationseinheiten für die administrativen Prozesse in der Fakultät verantwortlich:

Das Dekanatsbüro

Das Dekanatsbüro ist verantwortlich für die Personal- und Finanzplanung der Fakultät. Es unterstützt die wissenschaftlichen Einrichtungen bei der Umsetzung von Personalmaßnahmen und organisiert die Arbeit der fakultären Gremien.

Das Studienbüro

Das Studienbüro unterstützt alle planerischen, organisatorischen und operativen Prozesse, die mit dem Studium an der Fakultät in Zusammenhang stehen und bietet Beratungsmöglichkeiten für Studierende an.

Das Prüfungsamt

Das Prüfungsamt ist für die Organisation und Verwaltung der Prüfungsverfahren an der Sozialwissenschaftlichen Fakultät zuständig, berät in allen Prüfungsangelegenheiten (z. B. zu FlexNow und prüfungsrechtlichen Fragen) und erstellt die Abschlusszeugnisse.

Das Gleichstellungsbüro

Das Gleichstellungsbüro begleitet die Berufungs- und Stellenbesetzungsverfahren der Fakultät und stellt sicher, dass der Gleichstellungsauftrags erfüllt wird. Die Gleichstellungsbeauftragte konzipiert Gleichstellungsprojekten und -maßnahmen in den Bereichen Nachwuchsförderung, Studium und Lehre und setzt diese um. Die Gleichstellungsbeauftragte berät Gremien und Führungskräften sowie Mitglieder und Angehörige der Fakultät zu Fragen der Gleichstellung und Diskriminierung.